Onderweg naar Estelí - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Bas Toet - WaarBenJij.nu Onderweg naar Estelí - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Bas Toet - WaarBenJij.nu

Onderweg naar Estelí

Blijf op de hoogte en volg Bas

27 December 2015 | Nicaragua, Estelí


Ik heb echt slecht geslapen, die gasten op de gang maakten zo'n kabaal dat ik er steeds van wakker werd, toen moest ik plassen en door de kou heb ik eigenlijk niet meer kunnen slapen, ik lag in mijn bed met m'n trainingsbroek aan en mijn vest !! Dat is toch niet normaal...
Ik ga er maar om 9 uur uit, ben er klaar mee, ga koffie halen en doe mijn ritueel.
Ik wil om 12 uur de deur uit, met een taxi naar de busterminal om een kaartje te bemachtigen voor de chickenbus naar Estelí. Ik ga op miin gemakje douchen en mijn tas pakken. Ik moet om 11 uur uit checken , wat ik lekker niet doe, ik ga pas om half twaalf... Er word nog wat van gezegd bij de receptie en ik reager lekker toch niet. Wat moet ik zeggen dan, ik zal t nooit meer doen... lul !
Ik zit me het laatst half uur een beetje te vervelen.
Dn is het tijd om een taxi te nemen, er staan nog wat mensen te wachten op een taxi dus ik loop een stukje terug de straat in en heb eerder een taxi dan die mensen die me vuil aankijken.. pfff mongooltjes.... ik heb haast, heb ik niet, maar wel een tijdslimiet..

Ik vertel de taxi chauffeur waar ik heen moet en zet me in een paar minuten af bij de bus met bestemming Estelí! dDe taxi chauffeur schrewt wat naar de bus-chauffeur en loopt naar me toe, begint een heel verhaal en ik versta een paar dingen, of misschien begrijp ik wat ie bedoelt, ik zeg : si gracias... geen idee eigenlijk... ik betaal de beste man een paar losse Cordoba's en hij zegt dat het nummer op mijn ticket de stoelnummer is ! prima, ik vraag m waar mijn tas heen moet, krijg ik weer een heel verhaal, zeg weer : si ,gracias en hij pakt mijn tas en ligt m binnen in de bus . Hoppa !! Hij schrijft op z'n hand hoe laat de bus vertrekt, en weer...si gracias.. het werkt echt !

Ik koop eregens nog een icetea en neem plaats in de bus. Het is zo'n oude gele Amerikaanse schoolbus, met aan de ene kant 2 en aan de andere 3 zitplaatsen, maar die zijn zo gemaakt dat er 2 en 3 mensen kunnen zitten die niet zo groot zijn als ik... Maar als ik sommige vrouwen zie...met een derrière waar mijn brommer in past, die er ook in passen.. Ik heb er moeite mee, en dan duren 3 uren best lang... de chickenbus is op het moment echt zo slecht nog niet, er word een filmpje opgezet, er hangt een tv voorin de bus waar menig Nederlander jaloers op is.
Het uitzicht onderweg is echt supermooi ! Het landschap, kan je alleen maar van dromen ! Onderweg word er veel gestopt, er stappen mensen in en uit, er komen verkopers de bus in, ze verkopen water, limonade, mails kolven, chips, halve kippen , weet ik veel...

Na een tijdje komt de bus aan in de busterminal in Estelí, ik wacht tot iedereen uit de bus is en pak mijn spullen, ga direct kijken of ik hier ergens een kaartje kan kopen naar San Miguel, El Salvador. He antwoord is nee nee en nog eens nee, alleen lokale bussen ! Ok , dan ga ik morgen toch op zoek !
Ik hou een taxi aan en laat op mijn telefoon zien waar ik heen wil. De irt duurt niet zo lang , stap uit betaal m en loop mijn hotel binnen, ja een hotel, ben ff klaar met hostel, ik wil graag en warm water douche, groot bed en een beetje privacy. Die privacy had ik in het hostel ook wel ,alleen als ik zat te poepen...
Het is een prima kamer, beetje duur voor wat ik heb maar het is prima ! Ik pak mijn spullen uit, laat m'n meisje weten dat ik er ben en loop naar de receptie om de alom bekende vragen te stellen : waar kan ik een kartje kopen naar mijn volgende bestemming ??? Hij begrijpt me niet, ik vraag het nog een keer met een Spaanse tongval, en nog steeds niets, hij roept z'n collega erbij, en vraag het nog een keer. Hij schud nee, pakt z'n laptop, gaat naar google translate en zegt dat ie me niet berijpt. Ik pak mijn ipad en zeg hetzelfde.. Nu blijkt dus dat het zondag is en alles dicht is, morgen kan ik vanaf half neger bij een hotel terecht om een kaartje te kopen. Hij gebruikt Google maps en zoekt uit waar t is, ik pak mijn bijbel en uiteindelijk komen we op een punt waar het hotel zou moeten zitten. Blij ! Dit is tof om zo dingen te regelen. Ik ga naar buiten en loop naar waar ik denk t centrum is, en vergis me niet. De straten zijn uitgestorven, loop door en kom bij het kerkplein, daar is het druk ! Er is ook een supermarkt waar ik wat bier en water en nootjes koop. Ik wil ook gelijk eten, het is nog redelijk vroeg maar dan heb ik het maar gedaan.

Ik loop terug naar mijn hostel, daar op de hoek zit een pizzeria, ik bestel een paar punten, met een cola-tje, en zit er van t genieten, niet zo zeer van de pizza maar van het feit dat ik zo ver huis ben en het allemaal lukt !! Fantastisch.
Ik ga naar mijn kamer, plug m'n google ding in de tv en kan dan via mijn ipad netflix kijken op de tv....

Ondertussen pak ik mijn tas helemaal uit en ook weer een groot gedeelte in, fijn om dat een keer te doen. Ik plof neer op mijn bed en bel met Gabby, ze maakt me blij !!!

Ik lig eigenlijk te lang tv te kijken, maar val dan toch in slaap.

  • 30 December 2015 - 12:46

    Mama:

    Het loopt. Op rolletjes. Geniet van je hotel en je privacy, en daarna óp naar San Miguel om Oud & Nieuw te vieren. xx

  • 02 Januari 2016 - 08:30

    Bro:

    handig gozertje !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 24 Sept. 2011
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 191481

Voorgaande reizen:

07 December 2015 - 15 Januari 2016

Cigaros en Cervezas in Latijns Amerika!!!

14 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Berlijn, Auschwitz en Praag !!!

04 November 2014 - 29 December 2014

Nieuw Zeeland en terug naar Indonesie !!

05 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Duiken op de Filipijnen !!

15 Oktober 2013 - 03 December 2013

Bangkok, Myanmar en India

16 Oktober 2012 - 28 November 2012

Mijn reis naar Singapore, Maleisie en Indonesie !!

10 Februari 2012 - 18 Februari 2012

Op naar het land van de Samba en carnaval

02 November 2011 - 25 November 2011

Mijn reis naar Vietnam

Landen bezocht: