Onderweg naar San Jose, Costa Rica - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Bas Toet - WaarBenJij.nu Onderweg naar San Jose, Costa Rica - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Bas Toet - WaarBenJij.nu

Onderweg naar San Jose, Costa Rica

Blijf op de hoogte en volg Bas

15 December 2015 | Costa Rica, San José



Ik heb gister dus een kaartje gekocht voor de bus naar San Jose, de bus vertrekt om 8;30 , ik wil uiteraard op tijd zijn , zet mijn wekker vroeg, ook omdat ik ff met Gabby wil kleppen, die is ook op reis,en zo kan ik nog met haar contacten.
Ik ben veel te vroeg wakker, blijf nog ff liggen, maar dan moet ik echt opschieten. Ik pak mijn spullen om te douchen, is de douche bezet... Jaja dat krijg je in een hostel waar je dingen moet delen !!
Dan gaat mijn Ipad, het is Gabby, dat is fijn om nog met haar te praten, ik weet niet wanneer ik anders haar had gesproken.
Ik moet echt ophangen anders kom ik echt in tijdnood! Ik waas me ff snel en neem een Engelse douche... Ik flikker echt al mijn spullen in mijn tas, ren naar de receptie, check uit en vraag of ze een taxi voor me wil bellen. Ik ben al ben al bekaf voordat ik weg moet.. De taxi laat lang op zich wachten, ik sta me op te vreten.. Dan komt ie aan en rijd ie als een halve bejaarde naar de bus terminal. Ik kom nog op tijd aan, heb zelfs tijd om wat te eten te scoren. Er zit ook een stel te wachten die in mijn hostel zat, een afro amerikaans stel dat tegenwoordig in Costa Rica woont. Zeer vriendelijk.
Op het gemakje komt de chaufeur aangelopen om de kaartjes te verzamelen, de bagage in te laden, en we gaan alsnog een half uur later dan gepland weg. We rijden in een grote touringcar, dat bied perspectief, misschien kan ik toch nog een uurtje pitten, maar niks is minder waar, de bus is gemaakt voor de kleine mensjes uit midden Amerika !! Ik zit weer met mijn benen in mijn nek en die gozer naast me is ook niet de kleinste.... Er is ook geen airco, iedereen zit te zweten , ook de locals, het is echt fucking heet. Al snel val ik slaap en word wakker gemaakt bij de grens, we hebben al van die papiertjes gekregen die je moet invullen bij de grens, die heb ik voor het grootste gedeelte al ingevuld. Ik moet al mijn bagage meenemen, en loop achter het donkere stel aan. Ondertussen probeer ik nog ff snel de laatste dingen in te vullen. We wachten voor een dichte deur van een kantoortje, als die open gaat komen er mensen uit en kunnen wij naar binnen. Er staan militairen die heel verveeld kijken. Ze vragen om mijn paspoort en willen in mijn tas kijken, slotje eraf ,gespen open, rits open, zo ook van mijn kleine rugtas. ze graaien er een beetje in en sommeren me om te gaan, dus snel weer alles dicht maken en het stel volgen waar ze heen gaan...
Nu lopen we naar een loket, waar we uitchecken uit Panama, ok hier zitten van die zure mensen, die verzuurd kijken, ik zeg maar niks.... Buenas Diaz, en zet mijn pet af. Ze kijkt naar me en maakt een foto van me, vraagt naar mijn beroep zonder me aan te kijken en ik brabbel dat ik kan koken..
Klats klats, stempel in mijn paspoort en ik kan gaan... Hoppa ,dat is 1 ,nog 1 te gaan.
Ik kijk of ik mijn vrienden kan vinden, en loop rustig achter hun aan, het is echt fucking heet in de zon , zelfs voor de rastaman ! We lopen naar een kantoortje waar we inchecken in Costa Rica, het duurt ook weer zo lang, mensen kom op zeg... Ondertussen lopen er veel politie mensen met honden tussen de menigte wat ook niet echt rustgevender word, dan denk ik ineens aan een aflevering van de doune van Colombia... Eindelijk ben ik aan de beurt, geef mijn paspoort en kijk weer in de camera.
Ik krijg weer een stempel en mag weg. Ik loop naar de bus en wil mijn tas in de bus gooien maar ik moet nog een keer gefouilleerd worden... Ik moet een soort kooi in, zo'n basketbal veldje, ik sluit achteraan de rij aan en wacht, en wacht, en wacht, ik ben al bijna gaar... Dan komen er 2 mannetjes die weer de bagage gaan controleren, Ik geef mijn briefje dat ik niks illegaals bij me heb, en geen slechte bedoelingen heb enzo. Ik maak mijn beide tassen open , en voordat ik ze open heb zegt ie lul dat ik door mag lopen, hij kijkt niet eens in mijn tas, hij kijkt me niet eens aan, vuile viez motherfucker...Dat denk ik maar, voordat je het weet verstaat ie je.. Ik loop wederom naar de bus en gooi mijn tas erin. Dit grapje heeft me bijna 2 uur gekost, in die hitte, maar dit is leuk, gewoon fun,daarom doe ik dit toch... Waar ben ik aan begonnen...

Ik kruip weer tegen mijn Costa Rica vriend aan en probeer te slapen. Nog geen half uur later word de bus gestopt en er stapt een agent in die nogmaals de paspoorten controleerd. Die jongen naast mij ziet 2 lege stoelen en ziet zijn kans schoon om te verkassen !! Fijn ruimte !!

De rit verloopt verder rustig, we stoppen nog 2 keer om te eten en een plaspauze, de natuur is supermooi, we rijden door de bergen en het uitzicht is werkelijk schitterend. We rijden over een rivier en aan 1 kant zien we een stuk of 10 krokodillen liggen... Ik zit natuurlijk aan de verkeerde kant en heb ook geen camera bij de hand... Maar best wel kikkuh !!! Het is nog 20 kilometer naar San Jose , het word iets minder warm, wat erg welkom is. We rijden de stad in en iedereen zit gefascineerd nar buiten te kijken,het is erg groot, druk , weet niet wat ik er van moet denken. De bus draait het bus terrein op en we zijn er... en nu ? Ik pak mijn bagage en hoor taxi taxi roepen.. Doe maar !! Ik loop achter hem aan en doe mijn tas achterin, hij gebaart dat ie nog iemand gaat zoeken die mee kan. Er stapt een vrouwtje en we wisselen geen woord. Hij rijd als een malle naar mijn hostel, we komen rond een uur of 5 aan, eigenlijk 4 , het is een uur eerder dan Panama. Ik loop naar binnen en check in, ik heb een bed op een slaapzaal met 6 mensen, prima , ik slaap boven wat ik liever niet wil. Ik pak mijn tas zover uit en doe de rest in mijn locker. Ik ga naar beneden en ga aan de grote tafel zitten, moet nog steeds mijn planning maken en een hotel regelen in Monteverde !! Ik wil ook weten wat ik hier kan doen.
Eerst eten, ik vraag waar ik heen kan en loop naar buiten, op zoek naar eten. Ik loop een pub binnen waar ik eerst een biertje bestel en daarna wat te eten, het is lekker en bestel nog een biertje. Daarna loop ik terug naar mijn hostel en ga weer aan tafel zitten om wat te doen, maar het internet is zo slecht dat ik lekker in bed ga liggen, morgen weer een dag !!

Ik ben wel inmiddels in Costa Rica, dat is wel tof !! Ik doe het wel weer zo in mijn eentje.... ben wel een beetje trots...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 24 Sept. 2011
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 191898

Voorgaande reizen:

07 December 2015 - 15 Januari 2016

Cigaros en Cervezas in Latijns Amerika!!!

14 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Berlijn, Auschwitz en Praag !!!

04 November 2014 - 29 December 2014

Nieuw Zeeland en terug naar Indonesie !!

05 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Duiken op de Filipijnen !!

15 Oktober 2013 - 03 December 2013

Bangkok, Myanmar en India

16 Oktober 2012 - 28 November 2012

Mijn reis naar Singapore, Maleisie en Indonesie !!

10 Februari 2012 - 18 Februari 2012

Op naar het land van de Samba en carnaval

02 November 2011 - 25 November 2011

Mijn reis naar Vietnam

Landen bezocht: