2 e kerstdag Leon - Reisverslag uit León, Nicaragua van Bas Toet - WaarBenJij.nu 2 e kerstdag Leon - Reisverslag uit León, Nicaragua van Bas Toet - WaarBenJij.nu

2 e kerstdag Leon

Blijf op de hoogte en volg Bas

26 December 2015 | Nicaragua, León


Vandaag moet ik toch weer een beetje gaan plannen, morgen wil ik naar Estelí , moet wel ff gaan bekijken hoe ik daar heen moet. Als ik een beetje geluk heb gaat er een Tica bus heen en met een beetje pech niet !

Ik doe eerst mijn ochtend ritueel, wats up , email, facebook, ouwehoeren met mijn vrienden, wat hun plannen zijn enzo . Eerst haal ik koffie en wat te eten, het ontbijtje bevalt me wel, koffie ook.
Ik pak mijn rugzak en loop eerst naar de receptie,misschien weten zij een goede oplossing, misschien is er toch een shuttle ofzo naar Estelí. dat blijkt niet het geval, ook geen Tica bus. Ik kan wel een taxi nemen voor 80$ , maar vind dat een beetje te veel ... Dan maar op weg naar de bus terminal. Onderweg kom ik nog langs een kantoor van de Tica bus, loop er naar binnen en stel de vraag waar ik het antwoord al op weet. Nee dus.
De Tica bus is een bus maatschappij die rijd van Panama tot aan Mexico. Er is een snelweg, die dus rijd van Panama tot aan Mexico, de Panamerican highway. Er zijn nog wel meer maatschappijen, maar dit is wel een goeie, goede stoelen, tv, airco.

Ik loop nog eens 7 blokken door naar de terminal, als wij denken aan een terminal, zoals centraal station, heb je t mis. Dit is iets anders, er staan hier veel bussen, je moet maar vragen welke je moet hebben, op de voorruit staat ook vaak waar ze heen gaan. Er is geen kantoor, er zijn geen mensen die Engels spreken, het is er onwijs druk, er is markt, veel straatverkopers, en je moet ook nog op je eigen spullen letten. Gelukkig heb ik de tijd en loop op mijn gemakje rond, ik bekijk elke bus en elk bord wat er hangt. Dan zie ik een bus weg rijden, helemaal afgeladen met mensen en bagage op het dak, met het bord achter de voorruit, Estelí express .... Ze noemen het niet voor niks de chicken-bus !! Moet ik hiermee naar mijn volgende bestemming? Ik weet het niet hoor, maar ik zie ook geen andere optie.

Ik weet nu welke bus ik moet hebben en van waar die vertrekt, nu nog de tijden. Waarschijnlijk weer om 12:45 net zoals nu. Ik wil terug naar mijn hostel, om daar de nodige informatie te vragen. Het is zo warm, er staat bijna geen wind, de zon staat hoog en er is geen schaduw. Weet je, ik neem een fietstaxi ! Geen zin om te lopen, en die gozer is het gewend om te fietsen voor de kost en voel me dan ook geen moment schuldig, en o ja, hij rekent waarschijnlijk meer dan een normale taxi met airco, maar het zal me jeuken.

Terug bij mijn hostel loop ik weer naar de receptie en vraag naar de tijden van de chickenbus, de beste optie voor mij is toch 12:45.
Ik kom George en Aonghus tegen , ze vragen me hoe het is gegaan, en ik vertel wat ik ga doen. Zij gaan vannacht om 2 uur met de nachtbus naar Guatamala. We gaan met z'n drieen lunchen, we kijken of er iets van streetfood is, maar dat valt een beetje tegen. We zijn een soort van foodtruck, maar lijkt iets meer op een kermis atractie ( goede vergelijking). Hij verkoopt hamburgers en hotdogs. George en ik gaan voor de hamburger, Aonghus gaat kijken voor wat anders en vertrekt. Als we gaan zitten komen er direct wat buurt kinderen bij staan om te bedelen, ik heb daar zo'n hekel aan .... Zoek een baan of zo... De burger is niet zo best, ligt een beetje zwaar op de maag. We besluiten om die burgen weg te spoelen met een biertje. Zo gezegd ,zo gedaan. Op de terugweg lopen we ff door de supermarkt om wat eten te kopen voor onderweg. Terug in mijn hostel wil ik ff een uurtje gaan liggen, die burger zit echt in de weg. Uiteindelijk zit ik nog een uur met Gabby te kleppen, en ga dan liggen.

Ik denk dat ik toch een uurtje heb geslapen. Als ik wakker word hoor ik bekende stemmen in de gang, kleed me aan en ga er bij zitten. Zij zitten al aan een biertje, waar ik geen zin in heb . Ze willen pizza gaan halen, eb ik ook geen zin in, heb eigenlijk helemaal geen zin in hun... Ik ga lekker naar buiten en kijk of ik ergens op straat kan eten, wat me lukt. Het is bijna hetzelfde als wat we hadden als late night snack, alles van de bbq, heerlijk, beetje huisgemaakt chili erover, het is bijna perfect !
Ik loop nog een rondje door de stad, wat niet gevaarlijk aanvoelt, en ga naar mijn hostel. De jongens zijn bijna klaar met de pizza, drinke een biertje mee, zeg ze gedag en bedank ze voor de leuke dagen.

Goede reis jongens, misschien kom ik jullie nog wel tegen, ergens ?? Ik ga mijn nest in, kerst is nu echt afgelopen !! Het is prima geweest !!
Morgen naar Estelí, sigaren .... En de chickenbus....

  • 29 December 2015 - 08:04

    Bro:

    Mogge chickie

    Een bijna vermakelijke dag, het lijkt of je zoekende bent.
    Ben je er een beetje klaar mee?

    fietstaxi's lijken me ok, ik zou zelfs mn schoen over de grond slepen voor meer weerstand. :-)

  • 29 December 2015 - 08:40

    Mama:

    Vreemdste kerst ooit? Een beetje ziel-onder-je-arm gevoel. Next city, new chances. Sterkte in de chickenbus (hopelijk zijn het geen plofkippen: dan heb je nóg minder ruimte

  • 29 December 2015 - 11:44

    Douwe:

    Heej grote Kraai!

    Lachuh om je verhalen weer te lezen!! Heel veel herkenning en misschien stiekuhm ook wel een beetje heimwee... San en ik hebben de trip andersom gemaakt en er komt nog genoeg leuks aan voor jou! Als je nog tips nodig hebt dan hoor ik het wel, maar jij weet je sowieso wel te redden! Een goede vriendin van me gaat volgende week naar Mexico en komt dan richting jou dus als je nog een klein rood brutaaltje met een half opgeschoren koppie tegenkomt genaamd Tessa, plak erachter het behang!

    Have fun!


  • 29 December 2015 - 15:13

    Joséke :

    Bas zo te zien red je het wel, maar had niet anders verwacht. Je bent wel een levensgenieter en is echt niet erg om anderen voor je te laten werken! Doe jij toch ook de hele zomermaanden! Maak er nog fijne dagen van en laat ons ook meegenieten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 24 Sept. 2011
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 191437

Voorgaande reizen:

07 December 2015 - 15 Januari 2016

Cigaros en Cervezas in Latijns Amerika!!!

14 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Berlijn, Auschwitz en Praag !!!

04 November 2014 - 29 December 2014

Nieuw Zeeland en terug naar Indonesie !!

05 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Duiken op de Filipijnen !!

15 Oktober 2013 - 03 December 2013

Bangkok, Myanmar en India

16 Oktober 2012 - 28 November 2012

Mijn reis naar Singapore, Maleisie en Indonesie !!

10 Februari 2012 - 18 Februari 2012

Op naar het land van de Samba en carnaval

02 November 2011 - 25 November 2011

Mijn reis naar Vietnam

Landen bezocht: