Estelí dag 1 - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Bas Toet - WaarBenJij.nu Estelí dag 1 - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Bas Toet - WaarBenJij.nu

Estelí dag 1

Blijf op de hoogte en volg Bas

28 December 2015 | Nicaragua, Estelí



Zo vandaag is de dag dat ik de sigaren van dichtbij ga bekijken, ik weet waar ik heen moet voor een tour, heb de route al uitgestippeld, het is vlakbij het hotel waar ik mijn buskaart moet kopen .

Maar eerst ontbijt, ik loop naar het restaurant, ben helemaal alleen, word vriendelijk welkom geheten, en ga aan een tafeltje zitten, er word gelijk gevraagd of ik koffie wil, natuurlijk wil ik dat. Er word een menukaart gebracht, en probeer t te ontleden... Omelet,ken ik,queso, ook. Zo ga ik de lijst af en wat ik niet ken zoek ik op ,op google translate. Ik bestel een omeletje ham kaas , met brood, en een jus-tje. De jus is geen jus...het is limonade siroop met een paar druppels water, de kronen springen spontaan uit hun voegen... Allemachtig jongens, proeven moet je.... misschien is dit wel hun stanaard, weet ik veel.
Mijn omelet word geserveerd met rijst en bonen, en niet zo'n beetje ook, de omelet is wel lekker, m'n toast iets minder. ik probeer ook de rijst en bonen, heb de energie wel nodig vandaag denk ik. Ik neem een paar happen en begin bijna spontaan te brokken, dit is iets te veel rijst en bonen voor mij... Oh man...

Ik bedank de dames vriendelijk voor het ontbijt en loop terug naar mijn kamer om mijn rugtas te pakken, en ga op pad naar hotel el meson. 9 blokken rechtdoor, na het plein rechtsaf en dan nog 2 blokken... Lijkt me niet zo moeilijk, is het ook niet ! ik loop naar binnen en meld me aan de receptie met mijn vraag, ze verwijst me door naar het reisburo iets verderop de gang.
Als ik aan de beurt ben vraag ik om een kaartje naar San Miguel, met de bus. blablablablablablabla.... manana....bla bla bla...solo... si, gracias.. zo gaat dat ... Ze vraagt om mijn paspoort en 50 $.. Wat the fuck ,zoveel ?? Prima, het is een lange rit,moet door een hoop douane ellende, het is prima. Later blijkt dat het geen weggegooid geld is .. Goed , ik heb een kaartje voor de bus, voel me goed, ook in t Spaans kan ik me verstaanbaar maken, kan ik helemaal niet maar begin dingen te begrijpen.. Tof man !! Nu op zoek naar hostel la luna, daar doen ze de sigaren tours, kijk min mijn bijbel waar ik aantekeningen heb gemaakt en moet redelijk dichtbij zijn. Binnen 2 blokken, maar kan het toch niet vinden. Ik zie een espressobar en ga naar binnen voor een hoeveelheid caffeine , die ik de afgelopen dagen heb gemist. Ik bestel een dubbele espresso, en de wifi code, zo kan ik toch nog wat opzoeken. Ik vraag aan de koffie dame : uno mas ,por favor, en ze komt mijn kopje halen en maakt een nieuwe dopio in hetzelfde kopje, ik vind allemaal prima. Ik bel een tijdje met mijn broer wat me goed doet !!
Ik reken de koffie af, wel 50 hele cordoba's, omgerekend ongeveer anderhalve euro... Mooi zo ! Ik vraag meteen naar hostel la luna, ze loopt mee naar buiten en ze wijst, ik zie 439 reclame borden maar niet degene die ik zoek, ik lach vriendelijk en zeg, gracias ! Ik verder zoeken, maar het niet kunnen vinden , dan zie ik een soort reisburo en loop daar naar binnen en vraag naar de sigaren tour. Hij begint een verhaal in het Spaans wat ik niet begrijp, zelfs niet een woord.. Hij schud nee, bedank m en loop naar buiten. Het zal toch niet waar zijn dat er geen tours zijn of allemaal volgeboekt zijn, ik ben de enige gringo in town. Dan in mijn ooghoek zie ik la luna... Ik loop er heen en klop op de tralie deur en een dikke vrouw doet open, Buenos, buenos, .... godverdegodverdetouwtie... Waarom heb ik dat ??? Het is godverdomme vakantie en alle sigaren bedrijven zijn dicht..... Ik kan hier el een tijdje blijven vloeken maar dat doe ik niet, het is misschien wel duidelijk dt ik diep teleurgesteld ben.... Het lood zakt me in de schoenen.. Wat een teleurstelling...Er is verder geen ene reet te beleven in de stad,k kan naar de kapper.... supermarkt misschien, de kerk ??? verder geen kut te beleven. Weet je ik ga de bergen in, lekker een stuk wandelen. Ik kijk op google maps en stippel een route uit, doe mijn oordopjes in en luister naar muziek om mezelf een beetje op te fleuren, dat lukt aardig. Ik begin te lopen en lopen, kom in een sloppenwijk waar iedereen me aankijkt, deze stad is veilig werd me vertelt, maar t voelt niet zo, waarom zal ik het risico nemen om naar de bergen te gaan, als t niet goed voelt ??? Krijg t lazurus, ik loop terug en ga op zoek naar een zaakje waar ik sigaren kan kopen... Maar ook dat blijkt niet mogelijk, ik krijg steeds meer de pest erin. Ik loop de hele stad door, probeer overal in de schaduw te lopen want het is erg warm, maar de schaduw is ver te zoeken als de zon loodrecht op de stad schijnt. Ik blijf zoeken naar een klein fabriekje of naar wat losliggende sigaren maar helaas. Ik ben er klaar mee, ik ga terug naar mijn hostel en praat bij de receptie over een taxi voor morgen ochtend. De bus vertrekt om 3 uur in de nacht, moet er om 2:30 zijn dus 2:15 een taxi. Met google translate word me duidelijk gemaakt dat ik geen taxi kan bellen op dit tijdstip, maar moet op de kruising gaan staan en een taxi aan houden, wat een zekerheid weer....

Op mijn kamer , ga ik mijn tassen klaarmaken voor de volgende reis en zit de rest van de middag/avond te chatten en netflix te kijken. Ben t zat !! Morgen naar San Miguel, daar heb ik wel zin in, weet neit waarom, er is niet zoveel te doen. maar vind het echt supergaaf om er heen te gaan !!!

Later.....

  • 30 December 2015 - 18:57

    Tante Femmy:

    Morgen beter! x

  • 01 Januari 2016 - 12:21

    Si Ming :

    Balen Bas, jammer . Morgen eenieder dag en een nieuwe kans.
    Ik wens je alvast alle goeds voor 2016. Blijf gezond !

  • 02 Januari 2016 - 08:42

    Bro:

    Sigaren,sigaren,sigaren... kleredingen lkkr hier kope in een mooi zaakie

    Bellen met Bas maakt mij/ons ook blij

    Weet je ik ga de bergen in, lekker een stuk wandelen. Ik kijk op google maps en stippel een route uit, doe mijn oordopjes in en luister naar muziek om mezelf een beetje op te fleuren, dat lukt aardig.
    Niet veilig, ff onthouden wil ik meer van weten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 24 Sept. 2011
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 191501

Voorgaande reizen:

07 December 2015 - 15 Januari 2016

Cigaros en Cervezas in Latijns Amerika!!!

14 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Berlijn, Auschwitz en Praag !!!

04 November 2014 - 29 December 2014

Nieuw Zeeland en terug naar Indonesie !!

05 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Duiken op de Filipijnen !!

15 Oktober 2013 - 03 December 2013

Bangkok, Myanmar en India

16 Oktober 2012 - 28 November 2012

Mijn reis naar Singapore, Maleisie en Indonesie !!

10 Februari 2012 - 18 Februari 2012

Op naar het land van de Samba en carnaval

02 November 2011 - 25 November 2011

Mijn reis naar Vietnam

Landen bezocht: