Orang oetangs !!! - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Bas Toet - WaarBenJij.nu Orang oetangs !!! - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Bas Toet - WaarBenJij.nu

Orang oetangs !!!

Blijf op de hoogte en volg Bas

03 November 2012 | Maleisië, Kuching

Ik wilde dus vanochtend met Olli naar Bako national park, maar toen ik wakker werd voelde ik me niet echt ok, koud, spuitpoep, bah. Ben toen nog ff terug gegaan naar bed, het was gelukkig nog vroeg. Om 7:00 uur ging de wekker en had toen besloten om niet te gaan. Even overlegd met Olli , en die was het er mee eens. 9:30 ben ik eruit gegaan en voelde me toen wel wat beter.

Doorgelopen naar boven voor het ontbijt, en het regende nog steeds, gvd, wat nu ? Rustig aan doen vooral, beetje zitten chatten met Steef. Nog een bak koffie genomen. Toen weer naar beneden in de lounch gezeten met m'n iPad . Toen kwam Olli aanlopen, you want to go see Orang oetangs ?? Yes plz!! Move it, the bus is leaving in 15 minute!!! Uhm ok. Dus als een gek mijn spullen gepakt en zijn naar het bus station gelopen. Hij gaan vragen hoe laat precies de bus gaat en welke, wachten en wachten.... Toen ben ik nog eens gaan vragen blijkt dat er geen bussen meer rijden... Welkom in Azië !

Dus wij terug naar het hostel, want van daaruit gaan er ook busje s naar het park, maar is wel duurder, maar goed je wilt wat....
Om 14:00 gingen we en 45 min later waren we er. We waren niet de enige... In dit park leven pm 25 Orang oetangs , die na gevangenschap hier worden losgelaten om te wennen aan de natuur en het zelf zoeken naar eten. Ze worden nog wel 2 x per dag gevoerd maar dat wordt steeds minder omdat er nu steeds meer fruit groeit in de jungle. De rangers waren de apen al een tijdje aan het roepen, maar het duurde en duurde...

Er wordt gezegd dat als ze niet komen dat ze zelf eten hebben gevonden en dat is weer goed voor die beesten, dan kunnen ze sneller terug de jungle in. Orang oetangs leven in het wild alleen op Borneo en Sumatra!! En laat ik daar nou net zijn ...

Op een gegeven moment zien we en horen we geritsel... Maar zien doe je ze niet. Toch is het wel spannend! Nog meer geritsel en geroep van de rangers... En ja hoor, in de boomtoppen zien we een aap, zo'n oranje... En ja hoor, via de touwen kwam er eentje naar beneden. Iedereen foto's maken. Er waren al mensen weggelopen die geen geduld hadden en die kwamen ineens terug. Toen kwam er nog 1 en later zagen we het alpha's mannetje, Richie !! Maar die bleef mooi boven in de boom zitten, ik denk dat ie naar beneden is gekomen toen wij weg waren...

Later hoorde we dat het bijzonder is dat we er 4 gezien hebben, want ze komen steeds minder naar de voederplaats . Ik was echt blij dat ik het gezien heb, ik zal vast nog wel naar andere Nationale Parken gaan , maar dit heb ik al gezien, ben er echt blij mee.

Toen we terug waren ben ik gaan douchen, biertje drinken boven en een beetje kloten op m'n iPad . Niemand online :-(( ik moet ook nog eten en wilde naar de weekend markt, eten hier om de hoek gedaan , heerlijk kip,tandoori met vers naanbrood en onder tussen Manchester United - Arsenal gekeken. Toch weggegaan naar die markt. 1 1/2 uur gelopen , niet gevonden, krijg toch de ...... Klote zooi, dan maar terug naar het hotel. Ik heb gelijk een taxi geregeld voor morgen ochtend 7:00 , want ik ga met een boot naar Sibu!! Wel kikkuh , ik hoop ook door de jungle enzo, moet afwachten, de tocht duurt ongeveer 6 uur en heb geen hotel geboekt, spannend...

Nou dat was mijn weekend in Kuching, was leuk , nu weer verder, truste , doei

  • 03 November 2012 - 16:25

    Mama:

    Ha globetrotter,
    Mooi verhaal weer, maar ja, soms zit 't mee, soms zit 't tegen. Het ene lukt wel, het andere niet: tel je zegeningen! Ik hoop wel dat je morgen op een OVERDEKTE boot zit, ivm eventuele regen! Goeie reis naar Sibu, hopelijk valt er daar genoeg te beleven voor je!
    Veel liefs, p/m. xx

  • 03 November 2012 - 16:50

    San, Dees, Mark En Alex:

    He schone broer, leuk je even via de skype te hebben gesproken en live je verhaal te horen! Super!!
    Fijn om te horen dat het erg naar je zin hebt. Je verhalen zijn ook super om te lezen hoor!
    Heel veel plezier morgen op deboo naar Sibu. Hoop dat het is wat je ervan verwacht! 6 uur is een lange tjd dus it better be worth it! haha. Have fun clean bro (schone broer). Dikke kus van ons

  • 05 November 2012 - 11:50

    Sander, Ons:

    Lkkr verhaal met (te) veel detail...;-p

    Apies kijken is altijd leuk...

    gr
    Bro

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 24 Sept. 2011
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 191756

Voorgaande reizen:

07 December 2015 - 15 Januari 2016

Cigaros en Cervezas in Latijns Amerika!!!

14 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Berlijn, Auschwitz en Praag !!!

04 November 2014 - 29 December 2014

Nieuw Zeeland en terug naar Indonesie !!

05 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Duiken op de Filipijnen !!

15 Oktober 2013 - 03 December 2013

Bangkok, Myanmar en India

16 Oktober 2012 - 28 November 2012

Mijn reis naar Singapore, Maleisie en Indonesie !!

10 Februari 2012 - 18 Februari 2012

Op naar het land van de Samba en carnaval

02 November 2011 - 25 November 2011

Mijn reis naar Vietnam

Landen bezocht: