Amber Fort in Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Bas Toet - WaarBenJij.nu Amber Fort in Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Bas Toet - WaarBenJij.nu

Amber Fort in Jaipur

Blijf op de hoogte en volg Bas

29 November 2013 | India, Jaipur


Om half elf, na mijn ontbijt komt Al mij ophalen, voor een bezoekje aan het Amber Fort, dat schijnt de grootste toeristische trekpleister te zijn van Jaipur !! Ik ben benieuwd... De rit ernaar toe duurt een uur, en niet omdat het zover weg is maar omdat we midden in de demonstratie staan... Over 2 dagen zijn de lokale verkiezingen... Heb ik weer ! Het is echt hoe je dat op tv ziet, heeeeel veel mensen op straat, in auto's op motoren , schreeuwen, dansen, toeteren en zingen !! Maar ze lopen mij in de weg..
De weg naar het fort is mooi, we rijden langs het waterpaleis, idd een paleis in het water,dat alleen bereikbaar is met een bootje. Het fort ligt in de heuvels, bergen kan je het net niet noemen. Het fort ligt een stuk hoger dan het paleis. Ik vraag op ik dat moet beklimmen of dat hij er naar toe rijd... Jammer joh , gewoon lopen... En dat heb ik geweten... Ik heb echt niet geteld hoeveel treden het zijn geweest, of hoe hoog en hoe stijl, hoeveel trappen ik heb gelopen in het fort, nee Het was echt veel. Ik heb er 3 1/2 uur rondgelopen en geklauterd!! Net een hele grote speeltuin !

Heb net toch ff op Wikipedia gekeken en het Jaigarh Fort ligt toch echt 400 meter boven het Amber Fort.. Dus aardige klim met de zon op je kop in een aangename 27graden...
Het was echt heel leuk om daar rond te lopen, heb me aardig vermaakt. Het uitzicht was ook super, overal waar je keek op de heuvelruggen hadden ze , zeg maar, een Chinese muur gebouwd, dan kreeg je een beetje de indruk hoe groot dat fort of stad was, overal kantelen en plekken waar je soldaten kon verwachten, er was ook een meer in het midden van die heuvels, die heel centraal lag.

Toen ben ik op mijn gemakje naar beneden gelopen, het is denk ik beter om te klimmen dan te dalen... Wat zal ik morgen spierpijn hebben... Beneden aan gekomen ,staat Al daar op zijn gemakje te kleppen en wachten tot ik terug ben. Ik haal eerst en koud flesje cola, dat heb ik nodig, heb veel energie verbruikt en veel gezweten!! " Eau de Bas" is weer ruim aanwezig !! Ik stap weer in de auto en rijden naar een restaurantje, ik heb honger . Ik bestel wat van de kaart en zit op m'n gemakje te eten. Daarna rijden we naar het "windpaleis" , ik moet nog ff opzoeken waarom het het windpaleis is, hij heeft het wel verteld, maar weet het niet meer, ben eigenlijk niet meer zo geïnteresseerd. Dan rijden we terug naar het hotel, dan kan ik ff een uurtje slapen en dan wil ik vanavond de oude stad " Pink City" gaan bekijken. Ik moet ook nog op zoek naar een souvenir voor in mijn kast...
Van dat slapen komt niet veel terecht, even bellen naar pa/ma en later ook broer, de tijd tikt door en nu is het toch bijna donker. Ik loop richting de oude stad , totdat ik een tuk tuk tegenkom die me daar heen wil brengen voor 50 roepie. Dat gebeurt natuurlijk, en de eerste zei direct nee, ik zeg prima, ga dood, de tweede vond 50 roepie niet genoeg, ik zeg prima, ga dood, en de derde zei, stap in vriend ,ik breng je wel !! Zie je wel dat het kan... Ik werd afgezet bij een poort van de oude stad, ik loop naar binnen, en net lijkt wel of ik midden in Delhi loop.... Wat een chaos, wat een getoeter... En ik ben dat getoeter zoooooo zat.... Ik wil rust, of een AK 47.... Maar dat gaat beiden niet, of ik moet een wout beroven, is ook niet een heel goed plan.. De oude stad word dus" Pink City" genoemd, omdat alle gebouwen roze/rood zijn, dat komt door een bepaalde steensoort, en mag ook niet veranderd worden, dat staat in de wet. Het ziet er wel leuk uit. En elk stukje van de wijk/straat verkoopt hetzelfde : een heel stuk met verf en doe het zelf spullen, een ander stuk kleding, kruiden/specerijen,eten, fietsspullen, noem maar op.
Ik heb daar een tijdje rondgelopen, ben een klein beetje verdwaald, heb gegeten, en neb een tuk tuk terug naar mijn hotel genomen. De eerste lul wilde 100 roepie, ik zeg, ga dood, maar hij bleef me achterna rijden...
Weet je , als je een tijdje in een land zit en weet hoe het werkt. Is het heel vervelend om belazerd te worden. Ik ben groot , blank en heb een tattoo... en geld natuurlijk, maar daar moet je geen misbruik van maken. Dus ik zeg tegen die tuk tuk lul, 50 ! Hij met een moeilijk verhaal, ja moeilijk, vrouw kinderen , dit dat.. Ik zeg : oprotten, ik loop wel... Hij zegt 70... Ik loop naar hem toe en zeg: luister vrind , alles in het Engels ,en neem geen blad voor de mond, don't fuck with me, i pay 50, and that's more than enough !! Jaja moeilijk moeilijk, stap dan maar in.... Too kind, thank you, vuile lul.. We praten over dubbeltjes he... Maar niet mij gaan naaien, dan wil ik zoenen ook....
Terug gekomen in mijn kamer, douchen , spullen pakken, filmpie kijken, en proberen te slapen. Om half 10 word ik morgen opgehaald, dan ga ik terug naar Delhi.... Dan is het echt voorbij...

  • 01 December 2013 - 12:16

    Mama:

    Ieuw, zoenen met een lul, dat wil je toch niet?! Tijd om India te verlaten lijkt me. Ga nog maar lekker even bijtanken in Bangkok voordat je naar de Hollandse kou vliegt. Kus, mama x.

  • 01 December 2013 - 12:30

    Joseke:

    Beste Bas , maak je niet zo kwaad jo zo langzamerhand weet je toch wel hoe die Indieers zijn. Niet te vertrouwen hoor! Ook namens Peter wens ik je een goede terrugreis in ieder geval eb je een rugzak vol spannende herinneringen!

  • 01 December 2013 - 14:56

    Jeanne Vkuyen:

    geniet van je schrijven,
    jij bent echt moeilijk te naaien (giebelen
    wat een trip, word je niet gek van al die mensen,
    ik zie het voor me.
    nog veel plezier.
    xx jeanne

  • 01 December 2013 - 18:01

    Tante Femmy:

    Hoi Bas,kan me heel goed voorstellen,
    dat je het nu goed zat bent!(waren wel mooie verhalen,ik zal ze missen).
    Goede reis naar Holland.
    Gr:Tante Femmy x.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 24 Sept. 2011
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 191898

Voorgaande reizen:

07 December 2015 - 15 Januari 2016

Cigaros en Cervezas in Latijns Amerika!!!

14 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Berlijn, Auschwitz en Praag !!!

04 November 2014 - 29 December 2014

Nieuw Zeeland en terug naar Indonesie !!

05 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Duiken op de Filipijnen !!

15 Oktober 2013 - 03 December 2013

Bangkok, Myanmar en India

16 Oktober 2012 - 28 November 2012

Mijn reis naar Singapore, Maleisie en Indonesie !!

10 Februari 2012 - 18 Februari 2012

Op naar het land van de Samba en carnaval

02 November 2011 - 25 November 2011

Mijn reis naar Vietnam

Landen bezocht: