De Taj Mahal met ochtend gloren !! - Reisverslag uit Agra, India van Bas Toet - WaarBenJij.nu De Taj Mahal met ochtend gloren !! - Reisverslag uit Agra, India van Bas Toet - WaarBenJij.nu

De Taj Mahal met ochtend gloren !!

Blijf op de hoogte en volg Bas

27 November 2013 | India, Agra

Of het een relax vakantie is ?? Moet echt vroeg op man, je moet er wat voor over hebben om mooie dingen te zien...
Vandaag ook weer, om 5:00 ging de wekker... Ik moest op 5:30 bij het kantoor staan om een kaartje te kopen, dat gaat pas om 6:10 open, maar dan ben je op tijd... Het kan echt heeeeel druk zijn , werd er gezegd, ik sta dus tien voor half zes daar voor de deur, er is niemand, het is donker en fucking koud... Dat wist ik wel, maar ik ga echt geen vest of jas meenemen, die moet je de hele tijd meeslepen, dan maar een blouse aan met lange mouwen...dan komen er wat mensen aan en kan ik binnen wachten, kan ik zitten, dan druppelen er nog wat mensen binnen, echt druk word het niet, dan gaat het kantoor open, worden de kaarten geteld en het kasboek bekeken. En dan toen voor half zeven, gaan ze open, en dan sta ik daar al een uur, en er staan niet meer dan 20 mensen te wachten... Ben ik aan de beurt,, betaal met duizend, dat kaartje kost 750, heeft die lul geen wisselgeld, moet ik net zo lang wachten tot er wisselgeld is... Is het niet bezopen...
Dan loop ik naar de Taj , staat er een rij mensen, niet normaal, blijkt dat je ook kaarten een dag van tevoren kan kopen, gvd. Dan gaan de deuren open en schuifelt iedereen naar binnen, door de detectie poorten, dan word ik gefouilleerd , en mag dan eindelijk naar binnen. Dan ben ik bijna anderhalf uur bezig...
Ik kom binnen bij de East Gate, moet dan naar rechts , de Maingate in, en daar begint het gevecht van de eerste foto, iedereen wil daar een foto maken, alles binnen de muren van de Taj Mahal is symmetries , waar je binnen komt is een watertje, een heel smal kanaal, die in 2 en is gesplitst, daarin zie je de weerspiegeling van de Taj. Dat zie je op alle kaarten en plaatjes. Die heb ik nu ook !! Jezus, dat ding is echt groot, ik zag 'm gister al van de achterkant, maar dit is echt groot, alleen om je grote liefde te begraven.... Om al het verdriet in de Taj te krijgen tijdens de bouw, heeft keizer Mumtaz de vrouw van de architect laten vermoorden, zodat de architect hetzelfde verdriet voelde als de keizer...

Heel veel mensen bleven wachten tot de zon begon te schijnen, want dan zou de kleur van het marmer ,van de Taj ,van wit naar roze veranderen... Ik ben vrij snel naar het Mausoleum gelopen om daar binnen te kijken, voordat alle toeristen naar binnen willen. De zon schijnt de hele dag, en daar ga ik niet op wachten. Ik heb daar een tijdje rondgelopen , en me verbaasd over het hele bouwwerk . In het midden van het Mausoleum staan 2 tombes, 1 van de vrouw van de keizer, die overleed na het bevallen van hun 14e kind, en 1 van de keizer zelf die 20 jaar later overleed.

Alles is symmetries, ook de vloer in de Masjid. Op de middelste steen van de Masjid, kan je een mooie foto maken van de Taj, precies onder de boog van de Masjid.
Er staan 3 gebouwen naast elkaar, links is de Masjid ( moskee, moest er ff over nadenken wat het in het Nl betekent...) In het midden de Taj Mahal, en rechts het Guesthouse.

Na een tijdje daar rond te hebben gelopen, ben ik op een bankje gaan zitten, en gewoon gaan kijken naar dat ding, dan dwalen vanzelf je gedachten weg, toen besefte ik dat ik over 6 dagen al weer naar huis ga.... Ik heb zoveel meegemaakt, zoveel indrukken opgedaan, zoveel emoties moeten verwerken, dat ik er moe van wordt ! Maar ik ben zo ongelooflijk trots op mezelf . Ik heb het weer voor elkaar gekregen om 7 weken ( bijna ) op reis te gaan. Bijna alles is gegaan hoe ik wilde, nou ja eigenlijk niet, Myanmar was een deceptie, daar was ik goed van naar de klote toen dat niet door ging, maar Laos heeft heel veel goed gemaakt. Ik heb in India vaak mijn reisplan veranderd. Maar alles is goed gegaan. En ben onwijs blij dat ik hier in Agra zit!! Dat was ff het gerelativeer van mijn kant, de emoties hou ik voor me....
Na de Taj ben ik naar mijn kamer gegaan om ff te ontspannen, douchen en slapen. Om 12 uur wordt ik weer opgehaald door Al Pacino, lm weer wat van de stad te gaan zien. De stad is eigenlijk niet zo leuk, er is niks te beleven, de stad maakt de stad door de Taj Mahal, voor de rest is her een grote stoffige luidruchtige bende !! We vertrekken naar het Rode Fort, alweer 1 ... Deze is wat leuker, ben wat langer binnen, gewoon meer te zien. Maar na 40 minuten ben ik toch wel klaar, ook met de "gidsen" die zichzelf aanbieden, en de kinderen die lopen te bedelen. Ik heb geen gids nodig, als ik wat wil weten , ga ik wel bij een groepje toeristen staan, dan hoor ik het ook.... Ik stap weer bij Al in, en hij vertelt dat we naar een echte marmer verwerkings bedrijf gaan, waar ze echt handgemaakte dingen maken en , uiteraard, ook willen verkopen. Ik vind het echt heel interessant , en luister aandachtig, maar .... WIL NIKS KOPEN, ook geen zijde , kasjmir, houten beeldjes, gesneden zeepjes, helemaal niks.... Dan zijn ze iets minder vriendelijk... Ik zeg tegen Al dat ik dit niet echt waardeer, het zal wel je familie ofzo zijn , maar dat interesseert me geen reet !! Dan zeg ik tegen hem dat ik heel graag koffie zou willen, goeie koffie... Hij brengt me bij een goede koffie zaak waar ik 2 overheerlijke sterke , dubbele espresso geniet... " o my god" wat een verrukking !! Dan is het echt lunchtijd. Hij brengt me naar een dakterras waar ik op mijn gemak wat te eten bestel, daarna een kopje t, heerlijk. Ik ga naar beneden, en Al komt aanlopen. We bespreken wat we kunnen gaan doen, ik zeg liever naar het hotel te gaan en wat dingen voor mezelf doe, hij zegt dat we de leuke dingen hebben gezien. In Jaipur word het leuk, ook een leuk nachtleven....
Terug in het hotel bestel ik een biertje, wat lang op zich laat wachten, ze moeten het ff kopen bij een " wine/beer shop" langs de kant van de weg... En ondertussen zit ik dit verhaal te schrijven. Vanavond wil ik ff naar de shopping mall, ik moet toch iets doen met mijn tijd, om de tijd te doden.
Zit een beetje te internetten, bestel nog een biertje en bel ff naar Nl. Daarna doe ik nog ff ontspannen, en loop op mijn gemakje naar de shopping mall, ga eerst wat eten, en loop daarna de mall in, waar bijna alles dicht is. Ik loop terug naar mijn kamer, ga vast mijn spullen pakken, morgen naar Jaipur !!

  • 29 November 2013 - 08:36

    Mama:

    Wat een ervaring jongen, ik kan me goed voorstellen hoe je hoofd omloopt van alle indrukken die je hebt opgedaan in de Taj. Wat een geschiedenis ook! En die fótoooosss, gewéldig!
    Nog even Bas, nog heel even; GENIET!!! xx

  • 29 November 2013 - 11:21

    Bro:

    Há Goos,

    Pak het er nog maar ff van de dagen gaan hard zat voorbij....en voor je het weet zitten we aan de olie bollen....( flauw hè )

    gr
    s

  • 30 November 2013 - 11:16

    Joseke:

    Bas wat een ervaring zal dat zijn geweest!! Zag de foto's al prachtig.
    Je kan inderdaad trots op jezelf zijn, ik doe het je niet na!! Mij te avontuurlijk!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 24 Sept. 2011
Verslag gelezen: 705
Totaal aantal bezoekers 191881

Voorgaande reizen:

07 December 2015 - 15 Januari 2016

Cigaros en Cervezas in Latijns Amerika!!!

14 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Berlijn, Auschwitz en Praag !!!

04 November 2014 - 29 December 2014

Nieuw Zeeland en terug naar Indonesie !!

05 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Duiken op de Filipijnen !!

15 Oktober 2013 - 03 December 2013

Bangkok, Myanmar en India

16 Oktober 2012 - 28 November 2012

Mijn reis naar Singapore, Maleisie en Indonesie !!

10 Februari 2012 - 18 Februari 2012

Op naar het land van de Samba en carnaval

02 November 2011 - 25 November 2011

Mijn reis naar Vietnam

Landen bezocht: