Delhi dag 2 - Reisverslag uit Delhi, India van Bas Toet - WaarBenJij.nu Delhi dag 2 - Reisverslag uit Delhi, India van Bas Toet - WaarBenJij.nu

Delhi dag 2

Blijf op de hoogte en volg Bas

24 November 2013 | India, Delhi


Vandaag wil ik graag naar de India gate en de Lotus Tempel.
Eerst ontbijt ,douchen etc.
Rond 10:30 vertrek ik naar metro station "New Delhi" , ik weet dat het druk is, dus er op voorbereid. Ik koop een muntje, het gaat sneller dan verwacht, en loop naar de metro, het is daar echt bomvol, dus ik wacht ff een metro, dan kan ik misschien iets makkelijken instappen... Ik moet wel weer vechten met wat mensen die voordringen en die er uit moeten, maar ik sta erin! Op naar de India Gate. Volgens mijn kaart moet de gate 500 mtr van het metrostation zijn , dus moet ik het kunnen zien liggen... Ik loop naar boven ,en het eerste wat ik zie , ...tuk-tuk mannetjes... Die maken zich al druk, en maken ruzie met elkaar, wie mij mag vervoeren.. Maar ik wil helemaal geen vervoer, ik loop wel!! Die jongens maken nog steeds ruzie met elkaar, ik vraag welke kant ik op moet? Er word gezegd dat het 4 km lopen is en ik rechtdoor moet, het blijkt wel een eind lopen te zijn , maar niet rechtdoor..... Klootzakken... Ik loop een kant uit en na een tijdje zie ik grote gebouwen met tuinen en vijvers enzo. Ik loop die kant op, en bewonder de gebouwen. Ik loop naar een stel militairen om te vragen wat voor gebouwen dit zijn. Ik krijg van 2 man een onduidelijk antwoord, bedank ze vriendelijk en loop door. Dan vraag ik het aan iemand anders, en die kan mij vertellen dat dit het ministerie van defensie is, en als ik doorloop het huis van de minister president. Het zijn oude koloniale gebouwen, heel groots opgezet, ziet er imposant uit. Dan loop ik richting het huis,maar mag niet verder, er staan hekken vóór de hekken van de tuin, met militairen die goed bewapend zijn, ook staan er aan 2 kanten een "nest" met militairen erin met hele grote machine geweren.... Ik vraag maar. Iet waarom dat is.... Ik maak wat foto's en loop weg. Als ik weg loop zie ik in de verte de "India Gate" , het is erg mistig, of het is smog? Geen idee? Maar het is een pleuris eind lopen... Ik loop in redelijke tred in 35 minuten naar de gate, kom redelijk nat en bezweet aan.
Het is idd net de "Arc de Triomf" , maar dan een beetje saai, er staat een tekst ingebeiteld : voor allen die zijn gesneuveld.... Enzo. Er staat een hek omheen , binnen dat hek is een bloemenbed, heel mooi ingelegd, ik kan niet zien wat het voor moet stellen, daar is het te druk voor. Ook hier veel militairen met machine geweren!! Ik vind het wel cool , maar weet niet wat ik er echt van moet denken, daar ken ik de geschiedenis ook niet goed genoeg voor, maar kan me wel indenken wat het voor de mensen moet betekenen. Net zoals bij ons...

Ik wil ook nog naar de Lotus Tempel, en dat kan ik echt niet lopen, kan wel maar dan ben ik 3 dagen onderweg... Dus heb een metro nodig ,of een taxi, maar die gun ik het niet, en ik ben te krenterig en te koppig, ik kan het echt wel zelf vinden... Ik pak mijn boek en mijn kaarten erbij en vogel een route uit... Maar ik sta bij een stoplicht, en 30 seconden later staat er 6 taxi/tuk-tuk chauffeurs mij de weg te wijzen en prijzen te maken om mij weg te brengen, ik had al een paar x nee gezegd, toen sprong voor mij het licht op groen en ben gewoon weg gelopen, de mannen achter latend.. Nee is nee, maar dat begrijpen ze niet!!
Aan de overkant aangekomen zie ik een koffie huis ... Haha, nee niet zo1, nee nee waar ze koffie verkopen, met veel gekookte melk en suiker, in die hele kleine plastic bekertjes. Aaaahhh daar ben ik aan toe, koffie, eigenlijk aan een grote dubbele espresso, maar bij gebrek aan beter is dit prima te doen. Ik neem er ook 2 grote samosa bij met en bergje chilisaus. Op de een of andere manier is die koffie echt lekker ! En de samosa ook !! Alle Indiase mannen die daar staan, staan mij aan te gluren, die hebben denk ik nog niet een toerist koffie zijn drinken... Ik vind het prima, ik geniet ervan !! Ik loop door naar de metro, die ik snel vind, ik ben trots op mezelf, ga naar beneden en koop een muntje. Ik spreek de naam die goed uit van de plek waar ik hen wil, dus wijs het maar aan, zo kom ik er ook. De halte waar ik er uit moet is de 13e. Het duurt ruim een half uur eer ik er ben, das best een eind lopen dus. Ik zie vanuit de metro, die op sommige plekken ook bovengronds rijd, de Lotus Tempel liggen, tis wel een heel groot ding zeg, het is precies een lotusbloem, wel mooi gemaakt.
Ik loop de meute achterna en ik zie een rij mensen staan ,en een heleboel touring bussen, echt heel veel ! En nog meer mensen.... Ik loop door naar de ingang, dat is er weer 1alleen voor toeristen, entree betalen, wederom 25 x meer dan de Indiase bevolking, plus je camera, en dan moet je straks ook weer je schoenen uit, en op bergen, dat samen met duizenden toeristen.... Nee bedankt ! Ik maak wat foto's vanaf het hek en vind het wel gescheten !!
Ik loop terug richting de metro, en loop een straatje in, waar de bazaar meestal is en waar dat straatje uitkomt bij het station, alleen nu niet... Ik loop het straatje in, en zie dat er bloemen kransen verkocht worden en eten, dat op hele kleine alu bordjes gegeven wordt, er wordt ook heel veel eten uitgedeeld aan de armen en invaliden en kinderen, ook water word er uitgedeeld, er is hier heel veel armoede, ik loop rustig door en kom bij en soort tempel, hier word heel luid gebeden, en de bel geluid, hier word ook geofferd ofzo, mensen lopen met eten naar binnen. Ik kan niet verder meer, dus moet terug, weer langs die bedelende mensen/kinderen. Dan ben ik op de goede weg en kan weer met de metro.
Ik stap uit op "Cannaught Place" , en loop richting het hotel, maar ik wil ook nog naar "main street" , daar is een hele grote bazaar, eigenlijk meer een winkelstraat , met stalletjes ervoor. Ik moet nog kijken naar een souvenir voor thuis. Ik heb wel een idee wat ik wil kopen maar niet of ik er voor kan slagen. Ik loop een paar winkels in en dan vind ik het , gebeds vlaggetjes, jullie zal het niks zeggen ,maar ik ben er blij mee. Nu nog een beeldje, daar kijk ik in Agra wel naar of in Jaipur.
Ik loop langs de "wineshop" en neem een biertje mee, dan naar de kamer. Even "onthaasten" ! Ik eet 's avonds ergens een pizza-tje, en duik dan mijn mandje in. Morgen wil ik niet zoveel doen, beetje winkelen ofzo, weet alleen nog niet waar, maar daar kom ik wel achter.
Mzzl tot morgen.

  • 26 November 2013 - 17:18

    Mama:

    Maar niet meer de weg vragen aan taxichauffeurs, da's pure broodnijd! En met je zevenmijlspassen kom je er zelf ook wel. Knap hoor, hoe je in zo'n miljoenenstad toch steeds weer op de juiste bestemming aankomt. Biertje, pizzaatje, relaxen: qualitytime! Ga zo door! Veel liefs, p/m xx.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 24 Sept. 2011
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 191870

Voorgaande reizen:

07 December 2015 - 15 Januari 2016

Cigaros en Cervezas in Latijns Amerika!!!

14 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Berlijn, Auschwitz en Praag !!!

04 November 2014 - 29 December 2014

Nieuw Zeeland en terug naar Indonesie !!

05 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Duiken op de Filipijnen !!

15 Oktober 2013 - 03 December 2013

Bangkok, Myanmar en India

16 Oktober 2012 - 28 November 2012

Mijn reis naar Singapore, Maleisie en Indonesie !!

10 Februari 2012 - 18 Februari 2012

Op naar het land van de Samba en carnaval

02 November 2011 - 25 November 2011

Mijn reis naar Vietnam

Landen bezocht: