Luchtballon ! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Bas Toet - WaarBenJij.nu Luchtballon ! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Bas Toet - WaarBenJij.nu

Luchtballon !

Blijf op de hoogte en volg Bas

04 November 2013 | Laos, Vangviang

Maandag 4-11 luchtballon

Jaja 't is maandag, ik wordt wakker met een knoop in m'n buik... Dat is wat anders dan een kater.... Ik heb gister met Leonie een "hete luchtballon vaart " geboekt... Ik weet niet waar ik aan ben begonnen, maar ga het echt doen!!
Ik wilde in Myanmar ook een ballonvaart gaan maken, maar ben niet gegaan vanwege de bomaanslagen.. Maar toen we ergens op het terras zten ,zagen we een ballon voorbij komen, ik zat helemaal gebiologeerd , en gefascineerd te kijken, oja joh wat kikkuh zeg, dat wil ik ook!! En Leonie zegt : ja ik ook wel, ik ga mee!! Kikkuh! Wij dus zondag voor het tuben een ticket gekocht voor maandag, met zonsondergang.... Dus gister de hele dag en nu, nu ik wakker ben heb ik pijn in mijn pens. Ik ga echt in zo'n ballon zitten, het kost 62€ , maar is wel een ding dat ik gedaan moet hebben!!! Echt serieus, ik met hoogtevrees, die in zo'n mandje gaat zitten waar je ook heel makkelijk uit kan vallen, weet je wel zo'n ding, wat fucking hoog gaat.... Pfffff, ik moet er nog ff niet aan denken.

Ik loop naar beneden met m'n ipad in mijn hand en ga liggen in een hangmat, beetje email bekijken en de krant lezen. Dan staat Belgische Sanne naast me, goedemorgen, lekker geslapen? Ja prima, heb je al ontbeten? Nee, wij ook niet zegt ze, ga je mee? Prima. Ik pak m'n spullen, en we lopen gezamenlijk naar het restaurant. We bestellen wat, en daar komt Leonie ook aangelopen, en later Douwe en Sanne. We bespreken de dag , en er komt een ontspan dag aan... Heel goed!! We gaan bij de "smile bar" liggen. Ik in de schaduw, in een hangmat ,ik moet nog wat schrijven. De tijd vordert en ik wordt steeds nerveuzer. Ik krijg een biertje van Sanne tegen de zenuwen.

En dan, en dan, is het tijd, ik loop nog ff naar mijn kamer om wat spullen weg te leggen, en te plassen. Ik Leonie tegemoet en we gaan naar het kantoortje waar we geboekt en opgehaald worden. We zitten een paar minuten , en ik moet weer plassen, die zenuwen spelen me parten, ik kom niet meer uit m'n woorden. Dan worden we opgehaald door een pick-up truck, we halen nog wat mensen op en rijden ergens heen. We stoppen bij een schooltje, we stappen uit, en ja hoor ,2 ballonnen. Het is niet echt duidelijk wat er allemaal gebeurt. Er wordt niks gezegd, wel gedaan, er lopen mannetjes rond en heen veel kinderen, die weten wat er gaat gebeuren.... En dan opeens rennen ze naar de ballon en zetten grote ventilatoren aan.... Jaja het gaat gebeuren, jezus wat een ding. Er gaat een hoop warme lucht in en de kinderen gebruiken de ballon als een soort springkussen. Dan wordt het mandje gekanteld met de vlammenwerpers richting de ingang van de ballon. Zo wordt heel rustig de ballon opgeblazen. De ballon gaat nu "staan" er zit nu zoveel warme lucht in dat de ballon vol wordt maar nog geen draag kracht heeft. Dan zie ik ook de scheuren die dat ding heeft, en hoe vaak die geplakt is, dat is niet zo'n geruststellende gedacht. Ik heb al aardige klamme handjes en zweetvoetjes....
De piloot stapt in en een aantal kleine mannetjes gaan op de rand van het mandje staan zodat ie niet wegwaait. Dan mogen wij... We worden in groepjes verdeeld van 6 personen, Leonie en ik, en 4 Fransen. We staan nu in het mandje, de piloot geeft gas en er komen 2 hele grote vlammen, die de lucht verwarmen, die kleine mannetjes stappen af en begeleiden de ballon een stukje de lucht in.... We gaaaaaan, krijg nog zweterig voetjes, en klamp me stevig vast . 2 mtr, 7 mtr, we gaan over huisjes, we nog hoger, over de electra masten, het is fenomenaal . Ik kan wat ontspannen, nou ja... We zien de river en het dorpje op een meter of 40 hoog denk ik, ik zit er wel vaker naast kwa hoogtes, dat later... Dan gaan we naar beneden, we varen pm 2 meter boven de rivier, echt een fantastisch uitzicht, dan moeten we omhoog voor een brug, en zakken daarna weer. Op het strandje wat we nu zien, zitten onze vrienden die uitbundig zwaaien, wij zwaaien terug en roepen solonggggggg gayboyyyyy, we maken super veel foto's, en we gaan ook steeds hoger, we kunnen steeds meer zien van de stad, ook waar de markt is... En we gaan hoger en hoger, en de zon zakt steeds meer achter de bergen, we gaan de zon achterna... We gaan nog hoger, en toen maakte ik een foutje....
Ik keek op de hoogte meter, had ik nooit moeten doen, we zitten op een hoogte van 866 meter en pleuren naar beneden met 4 meter per seconde....
Ik sta al niet heel ontspannen in de ballon en nu al helemaal niet , het water loopt nu van m'n slippers af en het zweet komt uit alle gaten en hoeken. Ik geniet er wel van , ik ben niet echt bang, maar heel gespannen, het is zooooo gaaf, het uitzicht zooooo coool, ik voel me een held, een natte held !!
Ergens verderop is een klein veldje waar we gaan landen, we vliegen er laag overheen en er wordt een touw naar beneden gegooid, zo worden we op de plek gemanoeuvreerd waar de piloot wil landen. Dan mogen we uitstappen, een dikke high five met Leonie!! Jezus Christus, wat een beleving, wat een ervaring, wat ben ik super trots op mezelf, en m'n vrienden met mij.
De piloot en de mensen op de grond rollen de ballon op en wij worden teug gebracht naar het kantoortje. Wij zitten achterin de pick-up en kijk en stuk blijer dan op de heenweg..... We halen een overwinnings biertje en proosten , what the fuck.....
Als we in ons hostel aankomen worden we opgewacht, en ze willen ons verhaal horen en drinken nog wat en gaan daarna eten.
We gaan naar een zaakje met plastic stoelen waar ik de eerste avond heb gegeten met die Amerikanen. Het eten is wederom goed. Daarna gaan we met z'n allen een afscheids drankje doen, en lopen naar de Ierse kroeg, daar wordt het toch nog laat en drinken net iets te veel. Op de terug weg nog ff snel een pannenkoek scoren, ze zouden toch echt iets met shoarma moeten gaan doen.... Het is niet echt een pannenkoek maar eerder filodeeg op de plaat gebakken met plakjes banaan, nutella en cocos, het is gewoon lekker, nu naar bed, ik moet mijn tas nog pakken maar dat doe ik morgen wel...

Truste.

  • 06 November 2013 - 08:23

    Mama:

    Het kippenvel loopt via mijn armen verder over mijn hele lichaam. Jongen, wat een moed, ik weet niet of ik het je zou nadoen nu ik dit allemaal gelezen hebt. Maarrr... je bent mijn held hoor, ben TROTS op je! Echt stoer dat je het gedaan hebt. Nou doeiiii, kusje!

  • 06 November 2013 - 10:21

    Bro:

    WAT GAAF !!

    Ik heb gisteravond je foto's bekeken, errug indrukwekkend.
    Het moet vast zoooon ervaring zijn om je zo klein te voelen tussen de elementen .

    Ook je foto's van het wild water tuben !! met bier en veel vrouwen om je heen zag er leuk uit ;-))

    Vandaag is zeker je rust dag ?

    Veel plezier nog.

    Gr
    Broer

  • 06 November 2013 - 15:51

    Joseke:

    Bas om dit verhaal heb ik me rot gelachen!! Kan me zo goed voorstellen hoe je je gevoeld moet hebben!! Maar petje af hoor voor je moed! Alles moet je een keer in je leven doen is mijn motto en jij doet het Bas!!

  • 07 November 2013 - 10:17

    Dees:

    whahaha! tranen!!!
    "pleuren naar beneden met...."
    Zie het voor me hoe jij daar moet hebben gestaan.
    Ik vind je STOER! You did it!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 24 Sept. 2011
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 191954

Voorgaande reizen:

07 December 2015 - 15 Januari 2016

Cigaros en Cervezas in Latijns Amerika!!!

14 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Berlijn, Auschwitz en Praag !!!

04 November 2014 - 29 December 2014

Nieuw Zeeland en terug naar Indonesie !!

05 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Duiken op de Filipijnen !!

15 Oktober 2013 - 03 December 2013

Bangkok, Myanmar en India

16 Oktober 2012 - 28 November 2012

Mijn reis naar Singapore, Maleisie en Indonesie !!

10 Februari 2012 - 18 Februari 2012

Op naar het land van de Samba en carnaval

02 November 2011 - 25 November 2011

Mijn reis naar Vietnam

Landen bezocht: