Duiken dag 5 !! - Reisverslag uit Puerto Galera, Filipijnen van Bas Toet - WaarBenJij.nu Duiken dag 5 !! - Reisverslag uit Puerto Galera, Filipijnen van Bas Toet - WaarBenJij.nu

Duiken dag 5 !!

Blijf op de hoogte en volg Bas

14 Februari 2014 | Filipijnen, Puerto Galera


Vandaag moet ik ook weer vroeg op, we gaan vroeg duiken...hoe vroeg? Heel vroeg !! We gaan om 7:45 de boot op, en willen om 8:00 het water in. We gaan op zoek naar een haai..... Geen witte... Geen andere hele grote gekke beesten maar , we gaan op zoek naar een Treasure Shark, dat is er zo 1 met een grote staartvin, als je het niet begrijpt, check ff google, dat scheelt mij een hoop tijd... :-))
Deze duik staat in mijn boek als een "deep dive" . We gaan wederom met de boot ergens heen, en zakken rustig af naar een respectabele 30 meter.... Dat is ongeveer een flatgebouw van 9-10 etages....
We gaan naar de "the steps" dat is feit een heel grote trap, maar dan echt heel groot, tis een rots begroeid met koraal. De steps gaan door naar een meter of 60 diep, dus je ziet ze in het niets verdwijnen. Wij blijven op een hoogte/diepte tussen de 28-30 meter. Constant rond kijken of we de haai niet toevallig rond zien zwemmen. Ondertussen ook de omgeving blijven bekijken of je niet door de stroming tegen het koraal aan komt. Het is een heel,ontspannen duik, niet heel lang, omdat we zo diep zitten. Ik zwem met een 15 ltr tank, normaal is dat 12 ltr. Na een klein kwartier gaan we heel langzaam omhoog, hoe minder diep we gaan , hoe minder zuurstof we verbruiken, hoe langer we beneden kunnen blijven....
We blijven een tijdje zwemmen op een hoogte van een meter of 10, telkens weer kijken naar je zuurstof verbruik. Dan is het sein gegeven dat we een safetystop gaan maken. We blijven 3 minuten rondzweven op een diepte van 5 meter om te "detoxen", dan laat Dennis de ballon omhoog om de bemanning te laten waar we zitten zodat we kunnen worden opgehaald. Dan gaan we heel rustig naar boven, blazen de BCD op en wachten op de boot.
Dat was de eerste duik van vandaag !!
T was een mooie duik, erg gaaf om zo diep te gaan, alleen is het jammer dat het niet zo lang kan, dat heeft ook te maken met mijn zuurstof consumptie !! Na de lunch gaan we nog een duik maken, een wrakduik !! Dan dalen we af naar ongeveer 26 meter waar een wrak ligt.

Maar eerst ff ontbijten, ik bestel een omelet met ham kaas spek en champignons, ik heb het nodig. Toch inspannend hoor ,duiken ! Na mijn ontbijt moet ik nog een hoofdstuk lezen over het wrakduiken, ook zijn daar weer speciale vaardigheden voor. Ik ga ff naar mijn kamer om een droge broek aan te doen, en loop rustig terug, dan zijn er weer andere duikers terug gekomen en heb je weer plenty gespreksstof , de tijd gaat zo snel dat ik geen tijd heb om verhalen te schrijven en al mijn email en Facebook bij te houden. Dan moet ik me weer om gaan kleden voor de laatste duik van mijn "afvanced". Weer naar mijn kamer, zwembroek aan, terug lopen en klaar maken voor de duik. Ik ben weer een klein beetje gestrest, nerveus, we gaan een wrak ín !! Weet je wel, de Titanic die al een tijdje op de bodem ligt, of the Black Pearl, daar zwem je heen, je gaat erin, kijkt wat daar leeft en woont en doet . Het is een speelplaats voor een hoop onderwater leven, en fascinerend om te zien !
We gaan langs een touw naar de bodem, omdat er best veel stroming staat, op een bepaalde diepte zwemmen we in "blue water" ,dat wil zeggen dat je nergens iets ziet, behalve water, boven zie je niks onder je niet, nergens niet, alsof je door een sneeuwbui rijd. Dan heel langzaam zie je een vlek, een schim, die schim word groter en groter, dan zie je een grote zwarte vlek wat op een boot lijkt, als je dan een paa meters verwijderd ben van de bodem, word het wrak echt zichtbaar !! Fantastisch, en ook het onderwater leven.... We hebben vantevoren een plan gemaakt, hoe we de duik aan gaan pakken, we beginnen aan de achterkant van het wrak omdat daar de minste stroming is. Dan zwemmen we er omheen ,en waar de stroming het hevigst word gaan we de boot in, daar beschermd de boot ons van de stroming. Met een paar signalen maakt Dennis duidelijk dat we via het eerste gat de buik ingaan van het wrak. Dat is wel spannend, hier moet je goed je ademhaling onder controle hebben en je buoyncy. Ik zwem natuurlijk te hoog en raak een stalen balk die op half 7 hangt, ik raak een beetje in paniek en let op mijn ademhaling, ik moet meer richting de bodem, zodat er meer ruimte komt tussen de balk en bovenkant tank. Dennis ziet mij worstelen en komt naar me toe, hij gebaart me dat ik rustig moet blijven ademen, en dat ik moet zakken, dat had ik zelf ook al door, maar wel fijn dat ie ff komt kijken. Ondertussen moet je ook een beetje om je heen blijven kijken. Je mag niks aanraken onder water, omdat je je dan evt kan snijden, of evt koraal af kan breken. Dus kijken kijken en alleen kijken, en ademhalen... Dan ben ik weer bij en zwemmen we verder. Ik zeg het nog maar een keer, het is en blijft fascinerend hoe je als mens met de juiste apparatuur onder water kan komen en blijven, en hoe gaaf het is onder water..
De tijd gaat best snel, of eigenlijk mijn zuurstof.... Door dat akkefietje , en de spanning verbruik ik veel zuurstof. We zwemmen weer richting het touw en gaan langzaam naar boven. Weer niet sneller dan 18 meter per minuut, of langzamer dan de kleinste luchtbel. Maar mijn duik computer geeft ook aan dat we te snel gaan. Rustig aan , geen haast. We maken weer een safety stop op 5 meter voor 3 minuten. Dan weer langzaam omhoog, en richting de boot. De bemanning pakt mijn spullen aan, eerst doe ik mijn loodgordel af , dan mijn flippers, dan mijn BCD. Dan klim ik via een trapje de boot in. Dennis feliciteerd mij met het behalen van mijn "advanced" cursus !! Ik ben blij, opgelucht, alles..... Zooooo tofffff !!!
Als we weer aan wal zijn, moet ik weer alles schoonmaken en afspoelen, ik word door een aantal mensen gefeliciteerd!! Das leuk, door andere duikers en instructeurs !!
Morgen ga ik nog 2 fundives maken, dan gaan we gewoon duiken naar mooie locaties , heb een camera gehuurd, dan kan ik echt leuke foto's nemen van de onderwaterwereld

  • 16 Februari 2014 - 13:11

    Johan :

    Goed gedaan joggie,knap staaltje werk,petje af.Jo

  • 16 Februari 2014 - 14:39

    Mama:

    Sjongejonge, wat komt er een hoop kijken bij dat duiken. Ik vind het ongelooflijk knap en dapper van je dat je het allemaal begrijpt, en doet, en je angst overwint. Trots op je goos! xx

  • 16 Februari 2014 - 15:24

    Tante Femmy:

    Ik neem mijn petje voor je af!!!
    Dat je dat allemaal ff doet!
    Pas goed op jezelf,Gr:tante Femmy x.

  • 18 Februari 2014 - 13:33

    Jeanne:

    wat een volhouder ben jij.
    ik leef met je mee
    groetjes j

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 24 Sept. 2011
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 191878

Voorgaande reizen:

07 December 2015 - 15 Januari 2016

Cigaros en Cervezas in Latijns Amerika!!!

14 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Berlijn, Auschwitz en Praag !!!

04 November 2014 - 29 December 2014

Nieuw Zeeland en terug naar Indonesie !!

05 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Duiken op de Filipijnen !!

15 Oktober 2013 - 03 December 2013

Bangkok, Myanmar en India

16 Oktober 2012 - 28 November 2012

Mijn reis naar Singapore, Maleisie en Indonesie !!

10 Februari 2012 - 18 Februari 2012

Op naar het land van de Samba en carnaval

02 November 2011 - 25 November 2011

Mijn reis naar Vietnam

Landen bezocht: