Op de motor over het eiland !! - Reisverslag uit Zamboanguita, Filipijnen van Bas Toet - WaarBenJij.nu Op de motor over het eiland !! - Reisverslag uit Zamboanguita, Filipijnen van Bas Toet - WaarBenJij.nu

Op de motor over het eiland !!

Blijf op de hoogte en volg Bas

22 Februari 2014 | Filipijnen, Zamboanguita


Ik heb gisteren na het duiken maar direct een motor gehuurd voor morgen. Kost 500 Pesos, ongeveer 8€ voor 24 uur, dus kost geen drol. Ik wil richting de bergen en de bijbehorende meren. Ik ga de andere kant op dan Dumaguete, ik ben er nog niet helemaal uit wat de verkeersregels hier zijn... Soms heeft links voorrang, soms rechts.. Ik weet het niet, en Dumaguete is best wel druk. Ik ga eerst op mijn gemakje ontbijten, koffie drinken en de krant lezen. Ik heb om 10 uur afgesproken om weg te gaan.
Als ik om 10 uur aankom staat er al een motor voor me klaar, er word een beetje uitgelegd hoe dat ding werkt, ik zeg ok en rij weg. Als ik ergens een rustig stukje zie, stop ik even om te kijken hoe het allemaal werkt. Spreekt voor zich, vier versnellingen, ik hoef niet te koppelen, dat kan ik, heb ik eerder gedaan... Remmen gecheckt , knipper lichten, alles werkt, hoppa !!
Ik moet ergens na een klein stadje rechts af de bergen in als ik naar een heel mooi meer wil. Dat wil ik wel, maar "de rit is een beetje hobbelig" . Hobbelig is een understatement.... Ik rij richting het zuiden , langs de kust, ik rij door kleine dorpjes, en zie dan een bordje met Pananan Lake, dat is het goede, daar moet ik heen. Hobbelig werd er gezegd, ik heb er bijna 50 minuten over gedaan over een afstand van 9 kilometer, hobbelig.... Ik denk dat de jongens van de Dakar Ralley er ook moeite mee zouden hebben !!! Kiezels, keien , grint , gravel, alles .... Wat een ellende !! Maar ik moet straks ook nog naar beneden..
Kom ik boven, staat er een slagboom, is het een National Park ! Moet ik entree betalen om binnen te komen, ze zouden gvd geld moeten geven voor diegene die de moeite nemen om naar boven te rijden, stelletje.....
Dus ik stap af, en loop naar de poort, moet ik 50 pesos betalen om binnen te komen, geef ik 100, hebben ze geen wisselgeld, wat een amateurs zeg. Word er gevraagd of ik bij het restaurant wil gaan wisselen, ja hoor geen probleem. Ik rij door naar boven en zet mijn motor vlakbij het restaurant, ik zie niemand, oh ja daar, er liggen er een paar te slapen. Ik maak wat lawaai en ze schieten wakker. Oh sry sir... Ja, uh , doe maar een blikje cola, dat kost 50 pesos, ik geef 100, hebben ze ook hier geen wisselgeld.... Weetje, zoek het uit met het geld !! Regel het maar met elkaar! Ik loop een stukje rond, het ziet er wel gaaf uit, geen toerist te bekennen, beetje verlaten allemaal, misschien ben ik in het verkeerde seizoen.
Dan loop ik terug naar mijn motor en ga bij de receptie mijn verhaal proberen uit te leggen. Ik denk dat ze het begrijpen, want ik krijg toch een kaartje... De weg naar beneden gaat iets sneller, maar het blijft afzien! Dan vervolg ik. Ijn weg langs de kust tot ik echt honger heb, maar geen restaurantje of zoiets te vinden. Ik ben al 4 uur onderweg en de pijn in mijn reet is niet te harden.. Ik besluit om terug te gaan, eerst tanken. Ik laat mijn tank vullen voor anderhalve euro, en er kan geen druppel meer bij ! Het is ongeveer 65 kilometer terug naar mijn hotel, die ga ik bijna volgas ! Nou ja volgas... Ik probeer tussen de 60 en de 70 te blijven rijden. Onderweg stop ik nog voor een colaatje . Verder rij ik lekker door. Ik doe er een uur en een kwartier over. Kom stoffig en vies aan, en vooral uitgehongerd. Ik was eerst mijn handen en gezicht, pak mijn spullen voor het zwembad, waar ik na het eten heen wil. Eerst eten ! Ik bestel een curry en een biertje, gelijk nog een biertje, want ze smaken me wel! Terwijl ik zit te eten gaat het betrekken, en wat ik al gedacht had, gebeurt ook....het gaat regenen. Het is een buitje van nog geen 10 minuten, maar de zon is weg, en de zin om te gaan zwemmen ook. Ik neem nog een biertje en zit te kloten op mijn telefoon. Ik besluit om maar te gaan douchen. Ik neem een heerlijke lange warme douche, daar knap ik van op. Terwijl ik me af sta te drogen zie ik wat bewegen in mijn ooghoek.... Tuurlijk, één van mijn vrienden, een kakkerlak... Ik pak een schoen en in 1 slag maak ik um dood. Hij ligt nog een beetje te stuipen , maar dat maakt voor mij niet uit. Ja, dat krijg je als het regent, ik kon het bijna weten. Het is toch wel jammer dat het op de één na laatste dag weer gebeurt, dan lig je weer niet lekker in je bed !
Maar toch ga ik liggen, ben moe. Lekker rozig door die paar biertjes val ik ik in slaap, dan word ik een later wakker door mijn ipad. Ik kan niet wakker worden, had wel 20 uur kunnen slapen... Ik ga buiten zitten , en wat later ga ik wat kleins eten, heb niet echt honger, maar moet toch iets eten. Na het eten , nog een biertje in de bar gedronken, kan ik ff een verhaaltje schrijven, moet ook gebeuren !
Dan hou ik het voor gezien, ik trek aan mij palen,morgen een dagje niks !! Zwembad, luieren , bier en eten. Prima, dat kan ik ook !!
Mzzl, tot morgen.

  • 24 Februari 2014 - 12:53

    Mama:

    Hè get, weer een kakkerlak, dat heb jij weer!
    Het luieren is gedaan, op dit moment ben je je terugreis aan het voorbereiden: veel sterkte voor de lange reis lieffie! Kus, mama xx

  • 24 Februari 2014 - 14:45

    Jeanne:

    had niet graag op die motor gezeten.
    maar daar moet je jong voor zijn.
    hele goeieeeeeeeeeeee terug reis.
    l j.

  • 24 Februari 2014 - 16:49

    Dees:

    Op dit moment is je vakantie voorbij. niet leuk voor jou...wel voor ons, ;)
    Genoten van al je geweldige verhalen. Het is altijd net of je er dan zelf ook bij bent. (gelukkig is dat niet altijd het geval (ik haat bijvoorbeeld kakkierlakken en andere ongedierte).
    Sterkte met je lange reis en tot op het hollandse!
    Kus je schone zus

  • 13 Maart 2014 - 12:00

    San:

    Vraagje, wat had je willen zien boven dat je hiervoor een oertocht onderneemt?
    Wel weer leuk om motor te reiden toch....
    Gr
    Bro

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 24 Sept. 2011
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 191802

Voorgaande reizen:

07 December 2015 - 15 Januari 2016

Cigaros en Cervezas in Latijns Amerika!!!

14 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Berlijn, Auschwitz en Praag !!!

04 November 2014 - 29 December 2014

Nieuw Zeeland en terug naar Indonesie !!

05 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Duiken op de Filipijnen !!

15 Oktober 2013 - 03 December 2013

Bangkok, Myanmar en India

16 Oktober 2012 - 28 November 2012

Mijn reis naar Singapore, Maleisie en Indonesie !!

10 Februari 2012 - 18 Februari 2012

Op naar het land van de Samba en carnaval

02 November 2011 - 25 November 2011

Mijn reis naar Vietnam

Landen bezocht: