Duiken dag 4 !! - Reisverslag uit Puerto Galera, Filipijnen van Bas Toet - WaarBenJij.nu Duiken dag 4 !! - Reisverslag uit Puerto Galera, Filipijnen van Bas Toet - WaarBenJij.nu

Duiken dag 4 !!

Blijf op de hoogte en volg Bas

13 Februari 2014 | Filipijnen, Puerto Galera


Vandaag begint mijn "Advanced open water course" , de opvolger van de eerste. Deze cursus houd in dat we alles wat ik heb geleerd in de eerste cursus, nu ook in de praktijk gaan brengen , en een level verder. De basis heb ik onder controle, althans , op papier, in de praktijk niet echt. Als je je rijbewijs hebt, kan je ook niet rijden ! Het gaat me wel goed af, maar moet nog veel nadenken.

Ik heb 5 lessen in de Advanced :
Buoyncy
Deep diving
Wreck diving
Night dive
Navigation.

Dat wil zeggen, een hoop leerwerk, en 3 x duiken vandaag. We beginnen met de buoyncy. Dat is eigenlijk een beetje rondspelen op de bodem , op ongeveer 6 meter diep. Het is de bedoeling dat je kunt blijven "zweven" . Het vest wat je aan hebt, heet een BCD, buoyncy control device, dat wil zeggen dat je daarmee je zwevigheid kan regelen... Maar dat doe je ook met je ademhaling. Hoe dieper je onder water gaat, hoe meer lucht je nodig hebt om te blijven zweven, dat heeft allemaal te maken met druk !

Ik moet onder water oefeningen doen, ik moet door hoepels heen zwemmen die Dennis op de bodem heeft gezet, die hoepels zweven op verschillende hoogtes. Ik moet proberen erdoor te zwemmen. De eerste keren lukt dat natuurlijk niet, als je aan komt zwemmen, moet je het zo zien te timen dat je zo laag bent , dat de bovenkant van je tank niet de hoepel raakt... Dat is lastig, je zicht onderwater is natuurlijk anders dan boven water. Hij zet ook kleine gewichtjes op de bodem die ik om moet gooien met mijn regulator. Je moet dan aankomen zwemmen onder een bepaalde hoek, dan kom je met je gezicht heel dichtbij de bodem, en gooi je de gewichtjes om. Dit is om het bv koraal van heel dichtbij te bekijken. Dit heeft me een hoop energie gekost en zo ook zuurstof. We konden maar 52 minuten onder water blijven, toen was mijn tank echt leeg !!

De tweede duik die we maken heeft alles te maken met navigatie. We gaan naar Sabang Bay en duiken in de zee en gaan naar 12 meter. Daar moet ik op een paar verschillende manieren zien te navigeren. Zowel met een kompas als op het blote oog. Dat gaat goed, daarna zwemmen we nog wat rond en bekijken een klein wrak op 18 meter. Dit is een leuke locatie om te duiken. We blijven ongeveer een half uur-40 minuten beneden . Het is een leuke en nuttige oefening, het zijn eigenlijk dingen die je zelf al zou weten, maar als je gaat duiken, weet je het eigenlijk pas.

De laatste duik die we vandaag gaan maken, is de nachtduik!!! Ik heb nog 2 1/2 uur om me voor te bereiden op deze duik. Ik ben wel een beetje gestrest, maak me een beetje druk. Je pleurt toch in een diep donker gat, waar van alles in rondzwemt . Met een nachtduik ga je altijd naar een bekende locatie, dit ivm coördinatie en navigatie !! Ik moet nog ff een hoofdstuk doorlezen en een beetje eten voordat we gaan. We zitten met een hoop mensen aan tafel, het is gezellig, en zo schiet de tijd wel op ! Dan begint het te schemeren, en de zenuwen nemen toe. Ik moet me geen zorgen maken, word er gezegd, nee nee, doe ik niet hoor, maar toch knijp ik 'm.
Dan is het tijd om ons aan te kleden, mijn BCD met fles ligt al op de boot, dus hoef alleen mijn wetsuit aan te trekken , schoenen en gewichten te pakken, mijn flippers en bril. We stappen op de boot en gaan met z'n 3en naar Sabang Bay!
Ik word stiller en stiller, ik hoef me nergens zorgen om te maken.... Dan komen we aan bij de locatie en maken ons gereed om naar beneden te gaan. Iedereen heeft een zaklamp, en er word vertelt hoe we te werk gaan ! Dan tellen we af en pleuren in dat diepe donkere gat. Langzaam zakken we naar de bodem en in ons licht worden dingen duidelijk en helder. Ik ben niet bang ! Het is echt ongelooflijk hoe het in het donker is, er is goed zicht en ook met de zaklamp kan je goed zien!! We zien andere dieren dan overdag, we zien de jagers, die normaal overdag slapen. Het is echt zoo cool om dit te doen!! En dan aan de zijkant van het wrak, ligt er een hele grote schildpad te slapen !! Wat een mooi gezicht! Zo groot, zo oud !!
We raken niemand kwijt, zien andere duikers, en de tijd vliegt voorbij!! Na 31 minuten beginnen we met stijgen. Dat doen we met minder dan 18 mtr per minuut, maken een tussenstop op 5 mtr om te detoxen !! Dan gaan we de boot weer op en dat heb ik ook weer gedaan! Ben zo trots op mezelf !!!
Als we aankomen , moet alles weer schoongemaakt worden, en opgeborgen. Dan eten !! Daar ben ik aan toe, en aan bier !! Het was een ontzettende drukke dag, veel leren, veel duiken en heel veel indrukken. Ik ben toe aan vakantie !! Ik moet nog een paar dagen volhouden, dan heb ik mijn advanced, en kan gaan duiken wanneer ík wil !!

Ik moet voor morgen ook nog wat leren, moet nog wat verhalen schrijven, facebook en email bekijken... Heb het er maar druk mee!! Uitgeput val ik in slaap!!

  • 16 Februari 2014 - 14:32

    Mama:

    Aaach jochie, wat moet je er allemaal voor over hebben! Maar... dan héb je ook wat! Nog even doorbijten en dan, en dan... ;-)

  • 18 Februari 2014 - 13:27

    Jeanne:

    wat een lef heb jij toch,maar je bent toch op vakantie je werkt hard.
    liefs j

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 24 Sept. 2011
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 191898

Voorgaande reizen:

07 December 2015 - 15 Januari 2016

Cigaros en Cervezas in Latijns Amerika!!!

14 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Berlijn, Auschwitz en Praag !!!

04 November 2014 - 29 December 2014

Nieuw Zeeland en terug naar Indonesie !!

05 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Duiken op de Filipijnen !!

15 Oktober 2013 - 03 December 2013

Bangkok, Myanmar en India

16 Oktober 2012 - 28 November 2012

Mijn reis naar Singapore, Maleisie en Indonesie !!

10 Februari 2012 - 18 Februari 2012

Op naar het land van de Samba en carnaval

02 November 2011 - 25 November 2011

Mijn reis naar Vietnam

Landen bezocht: