De Bromo en de reis naar Bali - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Bas Toet - WaarBenJij.nu De Bromo en de reis naar Bali - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Bas Toet - WaarBenJij.nu

De Bromo en de reis naar Bali

16 November 2012 | Indonesië, Denpasar

Ti's godver toch geen tijd voor een blanke, om 3:30 op te staan, ik ga liever om 3:30 m'n bed in !! Maar je wilt naar de Bromo , of niet. Dan sta je dus met je goeie gedrag om 3:15 buiten, wordt er gezegd dat het koud is, echt heel koud, rond de 4 graden, dan heb je een shirt aan met lange mouwen en een trainingsjack in je tas... Valt het reuze mee, ti's eindelijk wat frisser dan 27 graden als je gewend bent als je wakker wordt. Dan staan er locals en andere Aziaten met jassen aan en mutsen op sjaals om, handschoenen aan, alsof ze klaar staan voor een poolexpeditie...
Dan staan er jeeps klaar, van die Toyota landcruisers, waar 6 toeristen in moeten, veel te krap natuurlijk, maar goed. Dan ga je rijden, nog steeds door de bergen natuurlijk , in het donker , op weg naar het Viewpoint. Ik verwachtte wel dat het druk e.o. toeristisch zou zijn, maar dat er 300 jeeps naar het viewpoint reden, had ik niet verwacht. Een file van jeeps... Dan neem je een jeep om naar de top van een berg te gaan voor het uitzicht,moet je godverdegodver de halve berg opklimmen omdat er nog 200 jeeps voor je staan, en er 600376844000 mensen te voet de berg beklimmen.... En dat om 4:10.. Top idee !!
"Als je de Bromo niet hebt gezien , ben je niet op Java geweest...." Pfffff.
Dan begint het spektakel, de lucht veranderd van kleur , en nog meer, en dat is wel gaaf om te zien!! Als je naar rechts kijkt zie je de Bromo af en toe wolkjes stoom uitblazen.. En de lucht blijft veranderen, en dan en dan.. Zie je een heel klein stukje zon, en de kleur van de lucht blijft veranderen.. En dan wordt de zon groter en groter en de lucht blijft veranderen.... En dan en dan.... Is de zon helemaal op en de kleuren verdwijnen en dan moet al die 600376844000 toeristen weer de berg af, samen met die 300 jeeps !! En al die mensen en al die jeeps gaan allemaal tegelijk naar de Bromo, om 'm te beklimmen... "Als je niet bij de Bromo bent geweest, ben je niet op Java geweest..." Fuck dat...
Echt geen zin in , om met al die mensen , ja al die 600376844000 mensen de vulkaan op te klimmen... M'n darmen zijn nog erg van streek en voel me niet echt fit om die klim te maken, Hiske gelukkig ook niet, dus dan maar koffie!!! " Als je niet op de Bromo bent geweest,ben je niet op Java geweest ...." Dan ben ik godverdomme toch lekker niet op Java geweest !!! Dat zou me hoop tijd hebben gescheeld..... Nee gekheid natuurlijk, ik ben er geweest en vond het gaaf er te zijn geweest!! Maar nu tijd voor iets echt leuks... 10 uur in de bus naar Bali bijvoorbeeld...

Om half negen worden we bij het hotel afgezet, wij nog snel ff wat eten voordat die lange rit begint. Tas pakken en wachten op de bus/ minivan. Gelukkig zitten er niet veel mensen in en hebben we een bank voor ons alleen, eindelijk een beetje ruimte. En wederom is de airco nog steeds niet best, dan maar raampjes open voor een beetje verkoeling. Maar als er wind naar binnen komt van 31 graden , wordt het echt niet koeler.... Onze. Chauffeur is ook weer en kamikaze piloot, en wil graag voor het donker terug zijn.... Recht inhalen, links inhalen, vrachtwagen inhalen op de andere weghelft en dan toeteren naar het tegemoet komend verkeer , en dan net op tijd terug zijn op eigen weghelft om een frontaaltje te voorkomen... Niet naar kijken, gewoon proberen te slapen of te kloten op je ipad.. Maar als die kamikaze van links naar rechts over het asfalt schiet, gaat het niet lekker met je op de achterbank.... Dan maar liever in het donker, in de regen met onweer , in je eentje op de motor door de bergen.... Nou ja ,ook niet echt maar bij wijze van...

Na een uur of wat en een pauze verder, komen we aan in de haven van Gilimanul om van daaruit in een uurtje naar Bali te varen... Joehoeee, eindelijk Bali !! Nog 2 of 3 uur naar Denpasar, waar onze eindstop is. Wij hebben besloten om met een taxi vanuit Denpasar naar Padang Bai te gaan en daar ff een dag te ontspannen en vandaaruit naar Gili Trawangan te gaan. Om 22:30 komen we aan bij Tipi Inn, het hotel waar we willen overnachten. We konden niet reserveren, dus maar hopen dat ze nog een kamer hebben. Ze hadden geen kamer meer voor ons , maar wel een etage.. Met 1 ,2persoonsbed en 2 , 1 persoons bedden een lounge hoek en eettafel, eigen toilet en douche met alleen koud water... Nou ok doe maar, ik heb geen zin om nu nog verder te kijken. We hebben daar echt heerlijk gezeten, uitzicht op zee en over het terras van de Tipi Inn. Toen we aankwamen was het echt donker en hoorde de zee wel, en wisten ook dat we aan zee zaten maar wisten niet dat het zoo dicht bij was... Dat zag ik 's morgens pas!! Kikkuh zeg!!

Ik was ondanks alles al erg vroeg wakker, ben een beetje naar buiten gaan kijken, nou ja buiten... Wij hebben de bovenverdieping , maar dat is niet echt dicht, als er een zandstorm komt , kunnen ze allerlei schermpjes optrekken zodat dan alles dicht zit, maar nu niet. Alles is open, kan de wind er lekker doorblazen.

Maar ik zit wel op Bali !!

Dit is echt het begin van het eind, het lange reizen is voorbij... Nu alleen nog maar genieten... Dat geeft echt rust in m'n kop!!

Vandaag ff hotel en overtocht naar Gili Trawangan regelen...

• 19 November 2012 - 11:05

Henny Tseng:

Hoi Bas .geniet lekker van Bali , ik heb weer in een deuk gelegen van je beschrijvingnaar Brono zie het helemaal voor me ,maar genieten nu maar

• 19 November 2012 - 11:29

Sander, Ons:

Gaaf toch, zons opgang (voor ons ondergang ) bekijken.. en wat zeur je nu die mensen komen niet boven je middel uit dus kun je ze toch mooi als leuning gebruiken.

Wat heb je met cijfertjes...?? heb je tevens een kansberekening gedaan wanneer de vulkaan zal uitbarsten.

"maar wel een etage.. Met 1 ,2persoonsbed en 2 , 1 persoons bedden een lounge hoek en eettafel, eigen toilet en douche met alleen koud water... Nou ok doe maar, ik heb geen zin om nu nog verder te kijken...."
    Kikkûh .... dit zijn de mooie plaatjes, kan me voorstellen hier nog een week van te willen genieten.

Eigenlijk is een ritje in een taxi dus hetzelde als bij mij achterop ;-))

Over rust gesproken... volgens mij heb je nog even totdat je weer werken moet dus voldoende tijd om uit te rusten van je vakantie?!!! watje...

Tot Znel

• 19 November 2012 - 13:23

Wat een hilarisch verhaal weer, kheb me rot gelachen! Ga straks even op Google Earth kijken waar je nou precies zit. Geniet nog maar even van de warmte daar, want het scheelt zomaar 30 graden met Nederland! Veel plezier schat! Kusss, mama.

• 19 November 2012 - 19:44

Rien Nijsse:

Hoi Bas,

Gaaf verhaal man. Pretatie hoor om de Bromo te zien. Ik had het er niet voor over gehad.
    En dan die busreis......petje af.
    Geniet maar lekker op dat prachtige eiland ( ik zag wat plaatjes) Gili Trawagan.