Duiken op Gili T - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Bas Toet - WaarBenJij.nu Duiken op Gili T - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Bas Toet - WaarBenJij.nu

Duiken op Gili T

Blijf op de hoogte en volg Bas

20 November 2012 | Indonesië, Gili Trawangan

Of ik lekker geslapen heb?? Nee natuurlijk niet!! Ik heb geen oog dicht gedaan, ben alleen maar bezig geweest met snorkelen en duiken en het hele onderwaterleven van de Gili's..

Of ik wil ontbijten? Nou nee eigenlijk niet.. Maar Hiske is diëtiste en blijft zo door praten dat ik instem met ontbijt, doe maar pannekoekkie met banaan en een kopje t. En dat duurde lang... Eindelijk om 8:25 kregen we eindelijk ons ontbijt , met allerlei vers schoongemaakt en gesneden fruit... Maar de tijd tikt door, en haat te laat komen. Dus ik schrok die pannekoek naar binnen, het fruit in een tasje voor later, en het laatste stukje pannekoek neem ik mee en eet het onderweg op. Ik kom iets over half aan en verontschuldig mezelf voor het later zijn... Was geen probleem. Dat Scandinavische meisje was er... Jammer , ik had dan liever die neger gehad, die had ik eerder gesproken en leek me wel ok (voor een neger ;-) ) . Dat meisje kwam een beetje stug over. Wat ze overigens niet was,bleek later... Hiske kwam iets later, die heeft wel netjes ontbeten, en ging mee voor de foto's.. Dat vind ik gaaf!!

Ik kon mijn spullen in een locker doen en naar binnen lopen voor mijn uitrusting, daar stond Emma klaar.. Die vond ik wel leuk.. En was gelijk op mijn gemak, haha. Zij vroeg om mijn schoenmaat voor de flippers, ze gaf me een PCD, PVD, DVD, weet ik veel, zo'n vest waar je zuurstoftank aan hangt en wat je op kan blazen zodat je kan blijven drijven. Daar worden ook wat slangen aan gekoppeld aan je tank en je vest.. Jaja. Za staat een beetje naar me te kijken en geeft me een loodgordel, die we bijna met z'n tweeënmoeten dragen, om mij onder water te houden.... Hahahah, valt wel mee hoor, t was 15 kg... Dan nog een bril. Geregeld. Ik zoek ook nog ff snel naar een snorkel, maar in een splitsecond bedenk ik me dat we gaan duiken... En niet snorkelen.. Lul.

Met alle spullen lopen we naar het zwembad. Ik moet alles zelf aansluiting , onder begeleiding natuurlijk van Emma, een kleine lekkere chick uit Australie. Koppeling hier , slang daar, andere slang daar, metertje eronder... Tuurlijk wist ik. Voordat ik vorig jaar naar Vietnam ging , heb ik een proefduik gemaakt in een indoor diving centre in Den Haag, om een beetje uitleg in het Nl te krijgen over hoe en wat. Dus ik wist iets... Gastank vastgemaakt aan m'n PCD...
Eerst worden er heel veel dingen uitgelegd op het droge. Dan kan ik mijn loodgordel om doen, met je rechterhand, want als je 'm los laat heb 'm altijd nog vast met links.. Ofzo.. Dan mijn vest aan, ik ben gisteren zo vreselijk op mijn rug verbrand ,dat alles zeer doet, en dan moet je zo'n vest aan met gastank en al.. Maar goed, je moet er iets voor over hebben.. Dus vest aan, pleur gelijk naar achter, best zwaar op je rug, maar Emma wist natuurlijk dat het ging gebeuren en stond nog steeds achter mij.. Toppertje. Zij trok ook haar pak aan en ging voor me staan, check check dubbel check. We deden samen de bodycheck bij elkaar. Hoeveel sluitingen ? 3, zitten vast. Metertje pakken met de hoeveelheid lucht, zuurstof uit de tank ruiken... En dan ademen door de mondstukken en kijken naar het metertje of het beweegt, doet het niet, staat nog steeds op 200, goed! Zo doen we dus een aantal checks. Dan gaan we het water in, op het randje zitten en je flippers aantrekken. Jenny, de Zweedse is er ook al in, 2 begeleiders... Beter.. Dan gaat ze vertellen wat voor oefeningen we gaan doen, waarvoor ze zijn enzo, hoe te werk te gaan met het pak enzo. Wij onder water en wat oefeningen doen, waar je je zuurstof ding kan vinden als het uit je mond valt, en het water er uit haalt, hoe je water uit je bril haalt onder water, handsignalen, het "ok" teken en naar boven en beneden teken. Enzo enzo, best veel wat je moet onthouden. Dat alles een aantal x geoefend, en dan is het tijd om te gaan zwemmen, nog steeds in het zwembad. Kijken , proberen en aankloten, en oefeningen en testen doen, gaat goed. Na ruim een uur in het zwembad gaan we eruit. Over een kwartier gaan we de zee op... Ik ben nog ff snel een t-shirt gaan halen om mijn rug te beschermen, ik kan er ook voor kiezen om een wetsuite aan te doen, maar het water is 29 graden , dus warm... Ik kies voor een t-shirt..

Na een paar minuten ben ik terug en moet meteen m'n spullen bijelkaar rapen om naar de haven te lopen, flippers, masker, PCD, en alle slangen... Wij gaan met z'n drieën , plus Hiske, en die neger loopt ook mee met 2 Japanners, hebben wij niets mee te maken, gelukkig. Het is een boottochtje van amper 10 minuten naar "Manta Bay" . Onderweg moet ik al mijn pak in orde maken, best fijn met die zeebenen van mij.... A met al lukt het aardig en wordt gecontroleerd, zit goed, alleen nog ff de tank open, anders doe je het niet zo goed beneden.... Thx Emma, daar is ze gelukkig voor. Weer de bodycheck, bij elkaar, alles is goed. Ze geeft nog wat instructies wat betreft het verlaten van de boot... "Op het randje gaan zitten met je rug naar de zee, met je rechterhand je zuurstofding en je bril vasthouden en met links, je koppelingen op je buik. En dan koet je je achterover laten vallen.... Daar hou ik nou niet echt van he, tis een soort 8baan, vind ik ook niet leuk..

We doen het samen, en "op 3" gaan we.. Dan laat ik me achterover vallen, en het eerste moment is echt zo van, whaaaaaa what the fuck, en hetbandere moment is, van " ik kan kijken en adem halen,en het is best kikkuh... Dan moet ik mijn vest helemaal opblazen zodat ik blijf drijven en met Emma kan praten. Dan moet ik mijn bril schoonmaken, en ze vraagt of ik er klaar voor ben.. Nou ff nog niet, maar laten we maar gaan, ik ben er toch.. Dan laat je je vest leeglopen en zink je heel rustig naar de bodem (als je helemaal niks doet dan) . Je haalt adem onder water.. Best gaaf, en het onderwater leven ook... Helemaal niet eng.. Dan probeer je je ademhaling te controleren, rustig in en uit. Dan ga je richting bodem, visjes kijken... Hahaha ik ben aan het duiken gek!!! Tis een soort maanlandschap daar beneden, met bergjes enzo, koraal.
Als je diep adem haalt , ga je stijgen, je longen zetten uit en ga je drijven, adem je uit, ga je weer langzaam naar beneden... Kikkuh zeg... We zwemmem met de stroming mee, anders is er geen beginnen aan.. Er wordt voortdurend naar me gekeken, of alles goed gaat, en steeds geef ik het "ok" teken. Het gaat echt goed, ook mijn ademhaling , en het inschatten van de diepte, en hoe ver boven het koraal zit ik.. Al dat soort dingen..
En dan zwemt daar een schildpad, we zwemmen er naar toe en blijven een tijdje kijken, de stroming is voor ons echt te sterk en zwemmen verder.. Gaat alles goed, vraagt Emma na "het klaren van mijn bril" , en zeg ja en ze geeft een high five.. En daar gaan we weer, naar beneden, over de bodem en boven het koraal, je ziet de bruine visjes het bruine koraal inschieten als we te dichtbij komen, en dan daar.. En meter of 8 verderop... Een haai!!! Wat gek, een haai, zit ik weer in het Omniversum, of discovery channel.... Een haai... We zwemmen er hard achteraan, maar dat beest is veel sneller dan wij, en ik geniet van het moment!!! We zwemmen achter een haai aan... Ben je wel lekker?? En direct begint het deuntje van Jaws in mijn hoofd te spelen... Ben je niet goed?? Een haai !! We zwemmen verder, er wordt gevraagd naar de inhoud van mijn tank en ik zeg dat ik nog een halve heb, weer een high five!! Ik begin er echt lol in te hebben. En dan dat knisperen van het koraal, dat maakt herrie.. Ik was net gewend aan de rust en mijn eigen bellen...

Ik heb totaal geen benul van tijd, ik heb mijn eigen horloge niet om, omdat ik niet weet of ie de druk wel aankan. Na een tijdje zie ik Emma prutsen met een touw en een ballon... Ze laat en zelf opblaasbare ballon los, zodat de kapitein von onze boot kan zien waar we zijn... Ik moet bij Emma en Jenny komen en we gaan heel langzaam omhoog, elke meter ff wachten, ze houden me echt goed in de gaten. En dan zijn we aan het oppervlak, gelijk je vest opblazen zodat je weer blijft drijven. Dan komt de boot ons ophalen, en dan beginnen de verhalen.. Heb je dat en dat gezien, het ging goed he , lekker met je handjes op je rug, zag je die haai?? Dat duurde voor mij 40 x duiken voordat ik er 1 zag, vertelde Emma... Zooooo gaaf, super vet!! Dan worden de andere duikers opgepikt, en dan wordt er gelijk gevraagd, of zij ook een haai hebben gezien, en als er dan nee wordt gezegd..... Hahahaha wij wel !!
Hiske zit een beetje ziek te zijn op de boot, het zijn best hoge golven, en als je dat niet gewend ben wordt dat vervelend... Sry, maar ben blij dat je er bij bent en bedankt voor de foto's!!

Na een kwartier zijn we weer terug in de haven en moet mijn spullen allemaal weer afkoppelen en meenemen naar het duikcentrum. Daar wordt alles schoongemaakt en worden de papieren ingevuld , en op internet gezet voor als ik nog m'n padi wil gaan halen. Dan staat er dat ik al 1 x heb gedoken, met alle specificaties.... Super bedankt.... We lopen naar het hotel terug en ik blijf maar doorpraten. Ik wil ff douchen en omkleden. Dan gaan we lunchen met een grote pot bier erbij!! Ik heb het verdient !!
De rest van de dag houden we ons gemak, morgen gaan we naar Lombok, dus alles weer inpakken, eten en filmpje kijken en slapen, ik slaap als een roos!!

Wat een beleving... Misschien ga ik op Lombok ook nog wel een x duiken... Wie weet...

Truste mensen.


  • 23 November 2012 - 09:06

    Mama:

    Man, wat beschrijf je het weer meesterlijk; alsof ik er zelf bij ben! Wat een waanzinnige ervaring, ben zó blij voor je!!! p/m xx

  • 23 November 2012 - 10:47

    Leo:

    Mooi geschreven Bas , super ervaring.Genieten van je mooie reisverslagen. Het is alleen geen bodycheck , wat je mischien wel zal willen, maar een budycheck!!!! Op naar Bali, veel plezier.

  • 23 November 2012 - 10:47

    Leo:

    Mooi geschreven Bas , super ervaring.Genieten van je mooie reisverslagen. Het is alleen geen bodycheck , wat je mischien wel zal willen, maar een budycheck!!!! Op naar Bali, veel plezier.

  • 23 November 2012 - 10:47

    Leo:

    Mooi geschreven Bas , super ervaring.Genieten van je mooie reisverslagen. Het is alleen geen bodycheck , wat je mischien wel zal willen, maar een budycheck!!!! Op naar Bali, veel plezier.

  • 23 November 2012 - 10:47

    Leo:

    Mooi geschreven Bas , super ervaring.Genieten van je mooie reisverslagen. Het is alleen geen bodycheck , wat je mischien wel zal willen, maar een budycheck!!!! Op naar Bali, veel plezier.

  • 23 November 2012 - 18:28

    Mama:

    Jammer joh, van die "body-check", haha! Scheelt veel meer dan één lettertje...

  • 23 November 2012 - 18:55

    Rien:

    Hoi JAWS, mooi verhaal man.
    Prachtig wat je allemaal beschrijft over het onderwater gaan.
    Balen dat Hiske ziek was.
    Ze had - denk ik - ook super genoten.

    Enjoy !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 24 Sept. 2011
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 191775

Voorgaande reizen:

07 December 2015 - 15 Januari 2016

Cigaros en Cervezas in Latijns Amerika!!!

14 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Berlijn, Auschwitz en Praag !!!

04 November 2014 - 29 December 2014

Nieuw Zeeland en terug naar Indonesie !!

05 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Duiken op de Filipijnen !!

15 Oktober 2013 - 03 December 2013

Bangkok, Myanmar en India

16 Oktober 2012 - 28 November 2012

Mijn reis naar Singapore, Maleisie en Indonesie !!

10 Februari 2012 - 18 Februari 2012

Op naar het land van de Samba en carnaval

02 November 2011 - 25 November 2011

Mijn reis naar Vietnam

Landen bezocht: