Flores dag 2 ,The Maya's - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Bas Toet - WaarBenJij.nu Flores dag 2 ,The Maya's - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Bas Toet - WaarBenJij.nu

Flores dag 2 ,The Maya's

Blijf op de hoogte en volg Bas

06 Januari 2016 | Guatemala, Tikal


Ik sta niet zo heel vroeg op, heb geen haast, ik word om 12 uur opgepikt voor de Maya tour in Tikal. Ik heb tijd zat voor mijn ontbijt en ochtend rituelen. Ik pak mijn tas in met een hoop drinken, fles water, blikje cola en blikje appelsap, wat muesli repen , chocolade koekje en cashewnoten, dat lijkt me toch wel genoeg voor zo'n dagje cultuur snuiven..
Ik ga kwart voor twaalf naar de receptie en wacht rustig wat er komen ggat, het is er druk, ik ben niet de enige die daar heen wil... In totaal zijn er 50-60 mensen die allemaal mee gaan, niet allemaal van mijn hostel maar wel voor de zelfde tour. Ik raak aan de praat met een gozer, Chris, we lopen de hele dag een beetje bij elkaar, dan maak je weer een praatje hier, dan daar... De busrit duurt 2 uur , en ook deze bus is er niet voor gemaakt om een stel ontwikkelde blanke touristen zolang te vervoeren... Er zitten 28 mensen in... Mijn knieen doen zeer, niet normaal, ik hoop dat ik in een rolstoel naar binnen kan...
Onderweg word er nog gestopt voor mensen die niet genoeg Quetzl hebben om het park te betalen, er zit een pin automaat, Dollrs zijn hier niet goed genoeg... Dus ik moet pinnen...Als ze dat nou vertellen voordat we gaan , of wanneer je dat kaartje koopt.. Scheelt een hoop ellende...
Dan word er een half uur voorat we aankomen nog een keer gestopt , om nog wat water en eten te kopen ! Ik heb genoeg denk ik, maar koop toch nog een flesje

Dan is het nog een half uur afzien en komen we aan bij de poort van het park, dan zullen we er vast wel bijna zijn denk ik , maar dan is het nog 17 kilometer...
Dan aangekomen mogen we eruit en is er tijd voor het toilet. Dan word er nog een uitleg gegeven en gaan we eindelijk om 15:00 het park in.. We hebben 3 uur de tijd om de tempel t bereiken van waar we de zonsondergang gaan bekijken. We lopen niet het hele park door, daar is het te groot voor, als je alles wil zien heb je toch wel 2 dagen nodig.W e beginnen bij een tempel waar word uitgelegd hoe de kalender van de Maya's werkt. Er staan nog een heleboel stenen die in lijn staan met de zon , ze hebben 18 maanden van ongeveer 20 dagen..enzo.Ik moet er ook nog bij zeggen dat er nog steeds opgravingen worden gedaan, er zijn nog steeds tempels die volkomen begroeid zijn met jungle. Deze stad was 2500 jaar geleden inmens groot met 120.000 inwoners, toen op een dag was de stad verlaten en heeft de jungle het overgenomen.

Ik zal het niet te ingewikkeld maken, we hebben het " plein " gezien en 3 van de hoogste tempels, die hebben we ook beklommen. ! 1 was 60 meter hoog en waren ze aan het restaureren, en stond een normale trap achter met 200 treden die we op moesten..... Later ook weer naar beneden, een ander met 55 meter , en treden die net zo hoog waren als mijn knie, wat een klim was dat zeg, maar was niet zo stijl als de laatste tempel... Die was 76 meter hoog ,met ook weer die grote treden, werd er niet goed van, daar hebben we gezeten met de zonsondergang, fantastisch !!! Werkelijk waar super !!! En toen weer naar beneden , mijn benen konden niet meer, ik scheet in mijn broek van die stijle trap, met afgebrokkelde treden.. Ik begon als 1 van de eerste met de klim naar beneden en kwam als laatste aan, was blij dat ik een rugtas bij me had, daar zat inmiddels mijn hart in...

Hetr werd inmiddels een beetje donken en moesten nog een half uur terug lopen naar de bus, best spannend in de jungle ! Ik had mijn zaklantaarn bij me, wat een heleboel licht geeft, de rest allemaal d'r lampje van de telefoon. Toen Chris en ik terug bij de bus kwamen kochten we een biertje, die hadden we wel verdiend !
Nu nog s 2 uur terug naar het dorp. Pfff slopend !

Chris en ik zijn nog naar een festival geweest op het plein op het eiland, er was life muziek, veel eten op straat, bier !! Het was erg gezellig, en naarmate de avond duurde werd het steeds gezelliger...

De band vertrok en er kwam een DJ, wij bestelden nog wat bier... Het werd een latertje.... Ik heb geen idee hoe laat t was, maar toen ik terug kwam in mijn hostal ben ik direct mijn bed ingesprongen !!!
Morgen naar het vakantie paradijs Belize...

  • 10 Januari 2016 - 07:21

    Bro:

    Gaaf man.
    Wat ik me afvraag is waarom de stam die stad heeft verlaten... zoek het ook wel even op.
    Biertje !!!

    Nu, zeg maar vakantie vieren, is ook leuk.
    Fijn vakantie !!!

  • 10 Januari 2016 - 10:22

    Mama:

    Fascinerende geschiedenisles! Veel leuker om het zelf te beleven, dan het uit een boek te moeten leren. Alleen is lezen minder vermoeiend

  • 10 Januari 2016 - 10:24

    Mama:

    De helft van mijn bericht verdwijnt gewoon

  • 10 Januari 2016 - 10:39

    Tante Femmy:

    Al die trappen,moet je wel een hele goeie conditie hebben!
    Ik zal het je niet na doen! x.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 24 Sept. 2011
Verslag gelezen: 562
Totaal aantal bezoekers 191771

Voorgaande reizen:

07 December 2015 - 15 Januari 2016

Cigaros en Cervezas in Latijns Amerika!!!

14 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Berlijn, Auschwitz en Praag !!!

04 November 2014 - 29 December 2014

Nieuw Zeeland en terug naar Indonesie !!

05 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Duiken op de Filipijnen !!

15 Oktober 2013 - 03 December 2013

Bangkok, Myanmar en India

16 Oktober 2012 - 28 November 2012

Mijn reis naar Singapore, Maleisie en Indonesie !!

10 Februari 2012 - 18 Februari 2012

Op naar het land van de Samba en carnaval

02 November 2011 - 25 November 2011

Mijn reis naar Vietnam

Landen bezocht: