Onderweg naar Tulum,Mexico. - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Bas Toet - WaarBenJij.nu Onderweg naar Tulum,Mexico. - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Bas Toet - WaarBenJij.nu

Onderweg naar Tulum,Mexico.

Blijf op de hoogte en volg Bas

10 Januari 2016 | Mexico, Tulum


Ik moet om 7:15 bij de water taxi zijn, om 8:15 vertrekt ie, staat er op het schema, maar ik heb inmiddels geleerd dat dat niet altijd zo is...
Ik loop naar het loket en zeg dat ik een kaartje wil naar Mexico, hij vraagt of ik gereserveerd, ik zeg ja. Het kaartje kost me ff 60$, fucking niet normaal, vanuit Guatemala , 5 uur met de bus en dan nog s anderhalf uur met de boot, kost me de helft... Dit is alleen een stukje varen naar Mexico, ik ben aardig van mijn stuk.
Dan moet ik ook nog een papiertje invullen voor de douane, das natuurlijk wel logisch, ik ga Belize uit en ga naar Mexico. Ik vul dat vodje in, met een een handschrift van heb ik jou daar, moet door een metaal detector, alleen ik, niet mijn bagage. Ik geef mijn paspoort aan dat mens, die niet de allervriendelijkste is, het is nog vroeg zullen we maar denken... Ze bladerd er door en ik mag door lopen, moet wel eerst nog ff 20 $ betalen om dat land uit te mogen, nu heb ik helemaal de pleuris erover in !! Ik loop naar buiten pleur me tas neer en ga zitten, het is fris, er hangt een dikke mist over het water, en geen zon te bekennen. Dan komt er een boot aan , die word uitgeladen door een man of 5, het gaat niet echt zachtzinnig, de tassen worden op een hoop gepleurd, die kunnen de mensen straks ophalen, nadat ze door de douane zijn geweest.
Dan word er tegen ons geroepen dat we terug naar binnen moeten om ook nog door de douane te gaan, er is inmiddels een dikke vent achter een tafel geschoven, bekijkt mijn paspoort en mijn vodje, kijkt mij aan, zet een stempel op het vodje en in mijn paspoort, en wuift me weg, ik wens hem een goede morgen en de pleuris en loop door. Wat een onvriendelijke gang van zaken zeg, hier betaal ik echt een berg geld voor en dan doen ze zo onvriendelijk. Na een tijd gewacht te hebben mogen we eindelijk aan boord, ik zoek een plekje achteraan en naast het raam, ik heb meer beenruimte dan ik heb gehad in menig bus. Dan uiteindelijk vertrekt de boot. We zijn de "haven" nog niet uit ,of ik lig al te snurken. Het is niet comfortabel, maar t gaat .
De 2 uur duren best lang voordat we in de haven arriveren van Chetumal,Mexico.
Hier krijgen we weer een formulier, dat er professioneler uitziet dan die van vanmorgen, die moeten we weer invullen, later moeten we er nog 1 invullen.
Als het douane gebouw binnen komen, moet iedereen de handbagage op een rij leggen , niemand weet wat er gaat gebeuren, dan komen er 4 militairen binnen, 1 met een hond, dan snap ik natuurlijk wat er gaat gebeuren. De hond moet drugs opsporen, ik had wel graag gezien dat er iemand uit werd gevist, maar nee niemand... Dan mogen we een stukje verder lopen en staan we in de rij voor de douane, als ik aan de beurt ben, geef ik mijn paspoort en de hele bibliotheek, de man achter het loket stempelt en schrijft en niet en incasseert nog eens 25 $, en ik mag door lopen.
Dan komen we in een ruimte waar alle rugtassen en koffers liggen, ook hier weer op een rijdje, de drugshond ligt in een hoekje te slapen. Als ie ruw word gewekt moet ie hetzelfde kunstje doen als daarnet, hier ook geen vangst.
Dan kan iedereen z'n tas pakken en moet nog langs 1 persoon, ik heb werkelijk waar geen idee waarom. Ik geef m weer mijn paspoort en die hele papierhandel, ik kijk m niet eens aan als ie mijn spullen terug geeft.

Nu kan ik eindelijk door. Ik loop naar de tourist balie en vraag hoe ik naar Tulum moet. Ik moet met een taxi van hier naar het busstation en van daar met een bus naar Tulum, ok, ik vraag of zij een taxi voor me kan regelen, dat kan ze. Ik betaal een klein bedrag en krijg een bonnetje voor de taxi die buiten staat, die brengt me in 10 minuten naar het busstation. Hoppa, dat is stap zoveel , nog maar 2 te gaan.
Ik loop het busstation in ,loop naar de balie en vraag om een kaartje naar Tulum. Ze zegt dat ze die niet heeft, dat de volgende bus pas over 2 uur gaat. Godver, is er geen andere manier om er te komen ?? Ze praat wat door de intercom en zegt dat ik nu de bus kan hebben, er zijn nog wat plaatsen over ,en de bus wacht nu op mij ! Het is wel second class, maar dat zal mij een zorg zijn, als ik er maar kom en niet zo lang hoef te wachten. Ik krijg het kaartje en word naar de bus begeleid. Daar staat de chauffeur al op mij te wachten, geef mijn tas af en stap de bus in. Ik zoek een mooi plekje uit en plof neer.

Ik heb de merendeel van de reis de 2 stoelen voor mijzelf, de rit duurt best wel lang eigenlijk, langer dan ik had verwacht, maar alles is beter dan nog 2 uur moeten wachten, dan kan ik maar beter onderweg zijn.
Na een paar uur kom ik aan op het busstation van Tulum, alles word uitgeladen, ik pak mijn tassen op en loop naar de uitgang. Het is inmiddels gaan regenen, en er staan buiten best wat mensen te wachten op een taxi. Ik loop een meter of 20 het verkeer tegemoet en hou de eerste de beste taxi aan die aan komt rijden, ik blijf natuurlijk niet braaf op mijn beurt wachten tot er s een taxi mijn kant op komt....
Met een paar minuten kom ik bij mijn hotel aan. Er staat een heel vriendelijk vrouwtje bij de receptie, die ook de eigenaar blijkt te zijn. Ze wijst me de weg, ik zit in een dorm met 3 andere mensen, het ziet er netjes uit. Schoon, eigen douche en toilet, eigenlijk super, er is een tuin met een zwembad, maar daar ga ik niet zitten terwijl het regent. De rest van het gebouw is hotel, er is geen restaurant of bar, dus al het regent moet ik op mijn kamer blijven zitten, dat is best vervelend.
Dus ik bel een tijdje met Gaby, en als het droog word ga ik naar buiten, ik heb honger en wil heel graag wat eten. Ik beland bij een restaurant langs de weg naar het strand, ik wil eigenlijk naar het strand, maar lijkt nog best ver weg te zijn.
Ik bestel een Corona en krijg er wat taco chips bij met gaucamole. Ik bestel een chicken quesedila en nog een biertje.... Ik maak een begin om nog een verhaal te schrijven, ik loop behoorlijk achter, heb er eigenlijk geen zin meer in. Moet nog ff vol houden, het zijn nog maar een paar dagen. Ik krijg mijn bord, en er lig een partij vreten op dat bord, niet normaal, Het is wel heel erg lekker. Ik spoel dat alles weg met nog een coronatje, betaal de rekening en loop op mijn gemakje terug naar mijn hostel.
Ik ga douchen en duik mijn bed in, ik moet nog op zoek naar een hotel in Cancun voor de laatste dagen.
Morgen....

  • 14 Januari 2016 - 22:55

    Mama:

    Echt zwaar hè, die laatste loodjes? Nog even doorbijten, bijna thuis!

  • 15 Januari 2016 - 18:36

    Tante Femmy:

    Als je dit leest,ben je waarschijnlijk al onderweg naar huis,kreeg de indruk dat je het een beetje zat was,
    al zal ik je verhalen wel missen!
    Je moeder zal ook blij zijn als je weer heelhuids thuis komt denk ik!
    Goeie reis alvast! x

  • 16 Januari 2016 - 08:49

    Bro:

    Hé maat, ik ben nu halverwege met lezen van je verhaal en ben de verhaaltjes sommen ($ 60 + 20 + 25 ......) zat en de uitkomst zal ik vast verkeerd hebben dus de laatste beambte zal wel in groene camo kleren lopen..... En, en, heb ik het goed,,, haha


    heb je trouwens gezien dat je reisverslagen 49525 x gelezen zijn.... soooo

    Ik neem aan dat we nog één of twee verslagen tegoed houden, toch. Maar snap dat het een verplicht nummer word.
    Vinden wij niet erg :)

    We gaan je straks oppikken van Schiphol, althans wat er van je over is...
    Tot straks goos !!!

  • 17 Januari 2016 - 14:36

    Henny Tseng :

    Hoi Bas,

    Bij deze bedankt voor het laten meebeleven van je reis,de verslagen waren weer leuk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 24 Sept. 2011
Verslag gelezen: 7207
Totaal aantal bezoekers 191751

Voorgaande reizen:

07 December 2015 - 15 Januari 2016

Cigaros en Cervezas in Latijns Amerika!!!

14 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Berlijn, Auschwitz en Praag !!!

04 November 2014 - 29 December 2014

Nieuw Zeeland en terug naar Indonesie !!

05 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Duiken op de Filipijnen !!

15 Oktober 2013 - 03 December 2013

Bangkok, Myanmar en India

16 Oktober 2012 - 28 November 2012

Mijn reis naar Singapore, Maleisie en Indonesie !!

10 Februari 2012 - 18 Februari 2012

Op naar het land van de Samba en carnaval

02 November 2011 - 25 November 2011

Mijn reis naar Vietnam

Landen bezocht: