Onderweg naar Belize - Reisverslag uit Ambergris Caye, Belize van Bas Toet - WaarBenJij.nu Onderweg naar Belize - Reisverslag uit Ambergris Caye, Belize van Bas Toet - WaarBenJij.nu

Onderweg naar Belize

Blijf op de hoogte en volg Bas

07 Januari 2016 | Belize, Ambergris Caye

Ik werd om 7 uur opgehaald geloof ik, ik weet het eigenlijk niet meer, ik voel me niet helemaal 100... Beetje gammel, die biertjes hebben er toch wel ingehakt... Ik pak mijn spullen bijelkaar en strompel naar de receptie, zeg dat ik wegga en bedank voor de leuke tijd. het busje stopt voor de deur , de grote tassen gaan op het dak , ik stap in en zoek een strategisch plekje... Ze zijn allemaal kak, kleine kutstoelen zonder hoofdsteun, dat word lekker zeg. Het is maar 5 uur rijden naar Belize..
Gelukkig komt er niemand naast me zitten, het busje zit niet helemaal vol, voor me zit een gozer die er nog slechter aan toe is dan ik, alleen hij stinkt alleen als een dak/thuisloze naar zweet, ben bijna in staat om mijn deo ff aan hem te geven.
Ik val toch wat in slaap, en word wakker bij de grens . De grens ja, daar had ik niet over gedacht, weet eigenlijk niet waar mijn paspoort is, normaal heb ik ook een pen in mijn broek zitten om al die formulieren in te vullen...
Ik voel in mijn broekzak, en wat zit daar ?? Mijn paspoort, pen ,pinpassen, alles gewoon !! Kijk,weet je , ik heb het mezelf eigen gemaakt om de avond voordat ik ga reizen , mijn rugtas en mijn broek in te pakken, dat ik niet mis kan grijpen, stel dat er wat gebeurd ofzo, kan ik altijd weg ! En ook nu heb ik mezelf niet in de steek gelaten. Ik word Gewoon blij van mezelf .
Ik vul de douane papieren in, pak mijn bagage en loop naar het kantoor om Guatemala uit te gaan, geef mijn paspoort, ze kijken in mijn paspoort, nou ja ,ik weet eigenlijk niet wat ie doet, ik heb verdomd weinig stempels in mijn paspoort erbij ! Maar ik mag doorlopen, ik loop naar de Belize customs, daar krijg ik wel een stempel, en moet vervolgens naar de tassencontrole.
Ik sta nog een beetje slaapdronken te kijken waar ik heen moet, dan roept de douane beamte me.... Het is zo'n dikke tante, dat ze haar vanmorgen in die plastic hebben laten zakken en misschien halen ze haar er weer vanmiddag uit. Haar uniform hebben ze ook op maat laten maken, zo groot word het niet verkocht, maar sinds vorige week is ze toch weer wat aangekomen, de knoopjes staan op springen.
Ik leg mijn tassen op de balie, iets ver van haar af, kijken of ze opstaat, ze zegt goedemorgen, ik zeg " een bijzonder goede morgen voor U !
Ze kijkt me aan met een blik... Ja ik weet eigenlijk niet wat voor n blik... Ze vraagt of ik verboden goederen bij me heb zoals drugs,wapens,munitie, grote hoeveelheden geld of medicijnen. IIIIIkkkk ??? Zou iik dat doen, mevroeuwtje toch, natuurlijk niet, ik wil mijn rugtas open maken zodat ze er in kan kijken ,zegt ze, Proceed !!! Ik doe net of ik haar niet gehoord heb, en ze zegt het nog een keer. Ik maak mijn tas weer dicht, wens haar een hele mooie dag toe en ik loop naar buiten. Heb ik toch iemand van de autoriteiten een beetje kunnen plagen.. DAt maakt mijn dag weer goed.
Ik loop terug naarhet busje ,geef mijn tas af,die weer braaf op heet dak gaat, en stap in.. Ik probeer weer een beetje te slapen.

Na nog eens 2 uur komen we an in de badplaats Belize, de bus stopt bij de boot terminal, iedereen moet eruit, tassen mee, en dan sta je daar, er word niet gezegd waar je heen moet, zoek heet maar uit.
Dat ga ik dus zeker doen. Met mijn tassen loop ik naar het dichts bijzijnde kantoortje, loop naar binnen en laat mijn kaartje zien voor de overtocht. Ik ben hier verkeerd, kan wel mijn bagage achter laten, dat word gelabeld vvor de boot naar San Pedro. Voor mijn kaartje moet ik naar het einde van de dok. Een ander kantoor. Ik ga in de rij staan , geef mijn kaartje en krijg een ander kaartje terug. Dan moet ik naar het volgende loket, daar word mijn kaartje gestansd, en kan ik naar buiten,moet nog 40 minuten wachten. Ik koop een zakje chips ,een icetea en een dikke Cohiba. Ik zit mijn tijd uit, en loop heel ontspannen naar de poort. De boot naar Caye Caulker gaat eerst, dan gaan wij.
Het is een ruige rit, de zee speelt niet echt mee. Na 45 minuten komen we bij een eilnd,, ik denk dat we er zijn, maar helaas, dit is Caye Caulker, er stappen wat mensen in en we gaan weer 45 minuten... Ik val steeds in slaap, wat niet echt lekker is op zo'n boot.
Als we aan komen schijnt de zon, het water is helder, echt wat je van een eiland verwacht ! Ik heb er zin in. Ik moet nog ff wachten op de bagage, als dat eindelijk aankomt, word alles aan de rechtmatige eigenaar terug gegeven dmv het kaartje met bijbehorende nummer. Als ik compleet ben, loop ik maar een kant op, de eerste de beste taxi hou ik aan, het kan me niet schelen wat t kost of hoe ver het is, breng me aub zo snel mogelijk naar mijn hostel... Een ritje van een paar minuten kost me 10 Belize dollar, das niet gepiest maar toch nat... Omgerekend 5 US Dollar.

Ik loop naar de receptie en meld me , ze kijkt niet op of om, ze legt uit hoe t allemaal werkt, waar alles is , en als ik vragen heb, kan zij die beantwoorden.... Nâh , begin dan maar met t wifi wachtwoord, dan kan ik iedereen laten weten dat ik alles weer overleefd heb !!
Ik loop naar mijn kamer, de beschrijving had niet duidelijker kunnen zijn... 1 kamer, 2 1-persoonsbedden, 1 ventilator en 2 lampjes. Dat is alles, en ramen met gordijnen en gaas...
Ik heb er eigenlijk de P in, dit is toch wel heel karig voor 20 $ per nacht, maar ik moet het er maar mee doen. Ik gooi mijn grote rugzak op het ene bed, rits m open ,haal er wat zooi uit wat ik denk nodig te hebben, en ga op zoek naar een duikschool, wat te eten en drinken. Ik loop de zelfde kant op ,dan waar ik vandaan kwam, lijkt me niet zo moeilijk, zoveel straten hebben ze hier niet. Ik sla ergens rechtsaf , en ja hoor , ik kom op het strand ! Het is niet een echt heel wijds en groots strand, maar er ligt zand, dat loopt door in de zee, dus strand ! Ik zoek een leuke tent uit en vraag de kaart, ik neem een bananen smoothie met garnalen popcorn, klinkt goed . Ik blader wat door mijn Lonely Planet om te kijken waar ik het beste kan gaan duiken, ik word er niet echt wijs van, ook van tripadviser niet. Dus ik vraag het maar aan de kelner, misschien weet hij iets. Niet zo veel dus, hij wijst naar Amigos del Mar, en zegt dat dat de grootst is. Prima ,loop ik daar toch heen.
Ik loop daar naar binnen en er komt een gozer op me aflopen, beetje lachend , en zegt " Wazzup brother, how you doing?? I'm cool man, but you don't look my brother.... Zeg ik lachend, ik zit hier aan de Caribische kust, veel invloeden van ome Bob en zijn matties...
Ik wil wat dingen weten over duiken, wat waar en hoe enzo. Hij begint direct over de Blue Hole, dat is je van het, we beginnen om 6 uur met ontbijt, we zijn om 18:00 weer terug, het is een hele dag , met eten en drinken en snacks, en alles erop en eraan. Als je gaat duiken in de Blue Hole, ga je tussen de 40 en 45 meter diep, het is geformeerd door stalagtieten en nieten, er is geen stroming, het is geweldig, bodem tijd van 8 minuten en dan weer langzaam omhoog, veel rif haaien, en andere grote prehistorische beesten, dan 2 uur relaxen op de boot , lees: je mag 2 uur niet onderwater omdat er na zo'n duik heel veel stikstof in je lichaam zit, en dat moet er eerst uit voordat je verder mag.!!
De tweede duik ga je naar...en de derde naar... Jaja, wat kost het ? Well brother its 260 $ for the hole day and 40 $ entrance fee.... Jaja,

Kan ik gewoon duiken ?? Ik vind het wel heel veel geld, en ik weet niet of ik 40-45 meter diep wel zo leuk vind, op mijn PAdi mag ik tot 30 meter, en nee er hangt geen bordje op 30 meter diepte dat je er bent...maar 40-45 vind ik te ver gaan, daar ben ik niet goed genoeg voor, misschien over 100 duiken...
Tuurlijk kan ik gewoon duiken. 2. Duiken voor 80 $ in het rif, prima te doen. De eerste duik is om 9 uur, blijven een klein uurtje onder water, gaan terug, lunchen wat, er staat verschillende soorten fruit, water,limo en koffie en thee. En om 11 uur gaan we weer naar beneden... Dit is wat ik wil horen !! Hier word ik blij van ! Doe maar !! Hij schrijft mijn naam op en ik kan morgen gaan duiken !!! Fucking veel zin in !!!!

Onderweg naar mijn hostel koop ik nog wat te snacken, heb geen honger na al dat frituuurgeweld van die popcorn. Ik ga nog wat zitten Facetimen met m'n vriendinnetje, en ga dan naar mijn kamer.
Ik wil mijn tas vast gepakt hebben voor morgen, maar dan moet wel mijn grote tas helemaal overhoop gehaald worden.... Dat heb ik er wel voor over !! Ik pleur echt alles op dat andere bed, zodat ik alles kan vinden wat ik nodig heb...lekker puh.
Ik probeer nog wat op Facebook te gluren maar mijn ogen vallen dicht. Morgen duiken gek, in Belize...Ik heb er toch wel zo vreselijk veel zin in.... En als ik toen wist wat ik nu weet...... Had ik nog harder genoten !!!!!

To be continued...

  • 12 Januari 2016 - 10:54

    Mama:

    Nog maar 'n paar ambtenaartjes te plagen, het zit er bijna op. Jammer dat je het nu pas naar je zin krijgt, tegen het einde van je vakantie!

  • 12 Januari 2016 - 21:38

    Bro:

    Gaat hoe goos...blub
    Lkkr gedoken...
    Nog ffies en dan nog n monster vlucht terug.pff
    Daar ben ik niet jaloers om :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 24 Sept. 2011
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 191503

Voorgaande reizen:

07 December 2015 - 15 Januari 2016

Cigaros en Cervezas in Latijns Amerika!!!

14 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Berlijn, Auschwitz en Praag !!!

04 November 2014 - 29 December 2014

Nieuw Zeeland en terug naar Indonesie !!

05 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Duiken op de Filipijnen !!

15 Oktober 2013 - 03 December 2013

Bangkok, Myanmar en India

16 Oktober 2012 - 28 November 2012

Mijn reis naar Singapore, Maleisie en Indonesie !!

10 Februari 2012 - 18 Februari 2012

Op naar het land van de Samba en carnaval

02 November 2011 - 25 November 2011

Mijn reis naar Vietnam

Landen bezocht: