Dag 1 Guatemala-city - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Bas Toet - WaarBenJij.nu Dag 1 Guatemala-city - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Bas Toet - WaarBenJij.nu

Dag 1 Guatemala-city

Blijf op de hoogte en volg Bas

03 Januari 2016 | Guatemala, Guatemala-stad

Na een niet al te goede nachtrust, ga ik er uit , kijk wat ze hebben voor ontbijt, dat bevalt me niet, ik neem alleen een bakkie, zelfs dat is niet goed !
Vandaag moet ik weer beslissingen gaan nemen, Wil ik nog naar Antigua, blijf ik daar slapen, kan ik vanuit daar een bus nemen naar Flores?? Ik weet t allemaal niet, het liefst ga ik zo snel mogelijk weg uit dit hostel.
Ik loop door de stad en verbaas me weer over al het blauw op straat, militairen, agenten , politie en particuliere beveiliging, allemaal zwaar bewapend ! Er zijn een hoop winkels open, en dat op zaondag ! Ik loop een bakker binnen en koop 2 broodjes, 1 gevuld met kip en een ander ondefinieerbaar broodje, het smaakt allebei niet, maar het vult wel !
Ik loop naar het Parc central, daar zitten een aantal gebouwen van de regering, en het nationaal museum . Hier is ook een soort markt, ze verkopen voornamelijk traditionele kleding en matjes en tassen enzo. Niks voor mij . Ik loop door en kom bij een andere indoor markt waar ik snel door heen loop, koop niks.

Ik loop aldoor te piekeren wat ik moet doen, dan valt t kwartje, krijg de schijt maar, ik neem morgen de bus naar Flores, weg uit dit stinkhol, ben toe aan iets leuks !
Ik puzzel uit hoe ik moet lopen en kom na 40 minuten aan bij het kantoortje waar ik een kaartje koop naar Flores. De bus vertrekt om 6:30, ze vraagt of ik er om 6 uur wil zijn, dat wil ik. Zo ,kaartje in de pocket nu nog een onderkomen voor in Flores.
Ik loop terug naar mijn hostel en ga in de tuin zitten met een muziekje op mijn oren en koop en biertje bij die gezellige gozer. Ik zie een leuk hostel, kan niet online boeken , kan wel een mailtje sturen met de vraag of ze een bed hebben. Dat doe ik, en wacht rustig op antwoord. Ik maak een begin aan mijn dagboek en zit een beetje weg te dromen. Ik moet om 6 uur daar zijn , kwart over 5 de wekker, dus moet zorgen dat ik mijn tas gepakt heb als ik naar bed ga, terwijl ik daar over nadenk komt die vriendelijke gozer terug met mijn schone was, weet niet of t schoon is, maar het ruikt lekker.... IK probeer nog mijn dagboek af te maken, lukt aardig.
Ik betaal de gozer voor mijn was en vertel hem dat ik morgen ochtend vroeg vertrek in plaats van een dag later, hij reageert gelaten en zegt ok. Ik verwacht niet dat ie in tranen uitbarst , maar t zou leuk zijn als ie verbaasd reageert en vraagt waarom en toch nog wat geld terug geeft van de laatste nacht.... Ik verwacht het niet , het gaat om 8 euro, maar t gebaar zou tof zijn.
Ik begin toch een beetje honger te krijgen, ,maar wil eerst mijn tas ingepakt hebben, ik begin met het opvouwen van mijn kleren, en leg alles netjes in mijn tas, het lijkt wel of er steeds minder in mijn zit, alsof ik dingen vergeet, maar volgens mij mis ik alleen maar 1 sok! Alles past in 1 keer in mijn tas. Fijn !

Ik ga op zoek naar eten, loop richting winkelstraat en loop op mijn gemakje langs alles en iedereen heen op zoek naar Picadilly, die staat in de lonely planet, en lijkt me wel aardig. Het is een drukte daar, voor een zondag avond is het erg levendig, ik heb mijn rugzak bij me, moet nog wat schrijven, en hou mijn handen in mijn broekzakken, 1 hand op mijn geld,en 1 op mijn telefoon. Er zijn heel veel straat artiesten, mensen blijven massaal kijken en het is mega druk bij een gozer die kunstjes vertoont op een 1 wieler en jongleert met pilonnen, echt, wat een superact... Het is er zo druk dat ik er niet door kan, ik loop dat restaurant binnen, heb geen zin om door te zoeken. Het heet Saul, ziet er duur uit, geeft niet, ik bestel wel iets goedkoops. Ik bekijk de menukaart en zie iets staan met brood met humus, tapenade en olijven en feta, laat ik dat maar nemen , en als ik nog meer wil ,kan ik dat altijd nog bestellen. Natuurlijk doe ik er ook een biertje bij !!
Ik pak mijn ipad en begin te tikken, m'n voorgerecht komt en het blijkt best wel veel te zijn, het is nog lekker ook ! Lekker vegeterisch.... Ik bestel nog en biertje en geniet van het leven, het kan soms wel onwijs goed zijn !!!
Ik tik nog ff door en neem nog een broodje met humus...
Als ik alles op heb, de toastjes, de olijven en feta, als ik de bakjes leeg gelepeld heb ,ben ik voldaan, als ik nog een hoofdgerecht zou nemen zou ik ontploffen. Ik vraag de rekening en loop daarna naar buiten, de temperatuur is nog goed, wel wat aan de frisse kant maar is beter dan om negen uur s'avonds nog steeds als een malle te zweten !!! Ik loop nog naar het Parc central om te kijken wat er gebeurt... Eigenlijk loop ik mijn tijd te verdoen om niet terug te hoeven naar mijn oh zo gezellige hostel... Maar goed, hier buiten blijven lopen heeft ook geen zin... Ik loop op mijn gemakje terug, klop aan , en de gezellige doet open. Ik poets mijn tanden en ga in die ene houding liggen de me past... Ik check nog wat fb en email, zet een muziekje op en probeer wat te slapen, mijn wekker staat op heel vroeg..
Lekker weg !! Op weg naar Flores....

  • 06 Januari 2016 - 10:31

    Mama:

    So much for Guatemala! Hopelijk is Flores leuker, het klínkt in elk geval veelbelovend: Flores... bloemen...

  • 06 Januari 2016 - 21:50

    Dees:

    1 sok.....om te gieren!

  • 06 Januari 2016 - 21:52

    Bro:

    Ik zeg.... Lets go !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 24 Sept. 2011
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 191399

Voorgaande reizen:

07 December 2015 - 15 Januari 2016

Cigaros en Cervezas in Latijns Amerika!!!

14 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Berlijn, Auschwitz en Praag !!!

04 November 2014 - 29 December 2014

Nieuw Zeeland en terug naar Indonesie !!

05 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Duiken op de Filipijnen !!

15 Oktober 2013 - 03 December 2013

Bangkok, Myanmar en India

16 Oktober 2012 - 28 November 2012

Mijn reis naar Singapore, Maleisie en Indonesie !!

10 Februari 2012 - 18 Februari 2012

Op naar het land van de Samba en carnaval

02 November 2011 - 25 November 2011

Mijn reis naar Vietnam

Landen bezocht: