San Jose dag 2 , Raften !! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Bas Toet - WaarBenJij.nu San Jose dag 2 , Raften !! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Bas Toet - WaarBenJij.nu

San Jose dag 2 , Raften !!

Blijf op de hoogte en volg Bas

17 December 2015 | Costa Rica, San José



Ik ben om 4 uur wakker , er ligt iemand in mijn kamer te snurken als een malle, als ik dat zou doen ,hoop ik dat iemand dat tegen mij zegt.. Jezus Christus, wat een kabaal !! ik ga eruit op te plassen en hoop daarna toch nog ff een uurtje te slapen, wat natuurlijk niet lukt, ook niet als ik een muziekje opzet. Zo blijf ik draaien tot 5;30 dat mijn wekker gaat ! pfff , wat een korte nacht zeg... Ik kleed me aan, doe mijn kostbaar heden in mijn locker, pak mijn spullen, doe een rondje badkamer en ga naar beneden. Er is nog geen kofie, geen eten , helemaal niks. Ik app met Gabby die aan het winkelen is. De tijd verstrijkt en het word 6:15, ik zou nu toch echt wel opgehaalfd moeten worden, maar er gebeurt niks. Om 7:!5 word ik eindelijk opgehaald. sry sry sry, het is nogal druk en we hebben een tijdje staan wachten bij een hostel en daar kwam niemand opdagen ! Maar we zijn er !! Ik stap in de bijna volle bus en zeg netjes goedemorgen.
We gaan nog een paar mensen ophalen to de bus bijna vol is ! We zijn op weg naar de "Pacuare river" de beste rivier in Costa Rica , De top tien van de wereld om te raften...
Het is ongeveer 2 uur rijden naar het basiskamp van de Tour. De gids die bij ons is , probeert ons een beetje te verbroederen, iedereen moet zich voorstellen , wie ben je , waar kom je vandaan, heb je eerder geraft, en zo ja waar.. We hebben en gevarieerd stel mensen, Usa, Bahama's , Puerto Rico, Ozzies, Uk, France, en ik !! Op een gegeven moment stopt de bus, er is oponthoud, ze zijn bezig met asfalteren... Duurt ff, om de 20 minuten laten ze de erschillende rijbanen rijden. Iedereen kan er f uit om de benen te strekken. Ik spreek een meisje aan die achter me zit, uit de Bahama's komt wat ze wel 20 x gezegd heeft, advocate is, en enig kind. En dat haar vriendje uit Nederland komt. Hij heet Michiel is erg lief enzo, komt uit Amsterdam, of ik ook uit Amsterdam kom... Mensen kennen maar 1 stad in Nederland... 020 !!! We raken aan de praat, met een jongen uit Zweden, weet ik veel, er vragen wat mensen naar mij tattoo's, zo is een gesprek snel gestart. Als we de bus weer in moeten is de sfeer meteen meer ontspannen. Gelukkig !De gids Albert maakt er niet zo'n punt van, de rivier loopt niet weg ! Als we aankomen hebben we een half uur om te ontbijten en om te kleden, we mogen niks meenemen, behalve zonnebrand en een fles water . De rest stop je gewoon in je tas en gaat in lockers die worden afgesloten. Ik heb honger als een paard en prop me in een kwartiertje redelijk vol, die energie zal ik nodig hebben. In de bus zijn de boten al verdeeld, ik zit met een Fransman en 4 Puerto Ricanen in een raft, onze gids is Kenny .

Als iedereen klaar is om te gaan , stappen we weer de bus in en rijden 25 minuten stroomopwaarts. Daar liggen de rafts klaar en worden de reddingsvesten, peddels en helmen uitgedeeld. Ik heb nog ff snel een paar waterschoenen gekocht, ik wist niet dat je die mee moest nemen, In Nieuw Zeeland kregen we die .
We lopen naar raft nummer 37, en ik word vrijwillig op de kop van de raft gezet omdat ik ervaring heb... Dat wil ik helemaal niet, maar het gebeurt, prima, bring it on baby !!!
We ontmoeten onze gids en na wat uitleg gaan we rustig op weg, we doen wat oefeningen, om er voor te zorgen dat we de tocht veilig kunne doen.

Even een paar weetjes over het stuk rivier wat gaan raften : We raften over een afstand van 32 kilometer, er komen 47 stroomversnellingen, daarvan zijn er 16 van de vierde catagorie, redelijk pittig ...zeg maar heftig, de rest is catagorie 2 en 3 , in elke kilometer die we varen zakken we ongeveer17-20 meter, dat kan dus door stroming en gewoon afdalen, maar ook dus door de stroomversnellingen, waar je in een stukje 2,5 meter daalt.... Dat is heftig ! Ik zal niet de hele trip vertellen, kost me nog eens 4 uur :-)) Op sommige stukken ging het er stevig aan toe, ik ben 2 keer bijna uit de boot geslagen, maar had nog mijn voet in de beugel en ben weer naar binnen getrokken door mijn matties. We hebben ook 2 keer op de bodem van de boot gezeten omdat het er te ruig aan toe ging !! De omgeving was echt waanzinnig, zo mooi, groen, omdat t veel regent !! We hebben 2 keer gezwommen, Jezus wat was het een toffe dag !!. Na 2 en half uur rond gepeddeld te hebben zijn we ergens gaan luchen. Er was een roeiboot bij die met allemaal watedichte containers rondvoer, alle gidsen en mannen in de kajaks, maakten de lunch klaar, hakken en zagen in een moordend tempo, we hadden wraps en tortillas met sla en weet ik nog wat meer. Top, ik had honger als een paard!
Na een half uurtje gingen we weer verder. Dat was het zwaarste punt van de trip, iedereen is afgekoeld, en moe, maar dit was wel het mooiste stuk !!! Na nog eens anderhalf uur peddelen kwamen we bij het einde. PURA VIDA , wat een rit !!! We lopen naar het basis kamp en kunnen daar onze spullen inleveren en douchen en omkleden. Voor wie het heel graag wil , kan je ook een cd-rom kopen met de foteo's van je raft, voor maar 25 $.. Ik wil m niet, heb mijn eigen foto's, ik wil wel een water, maar heb geen credit card bij me, is het niet fucking belachelijk dat je daar alleen maar drinken kan kopen met een CC, Ik ga raften, dan neem ik toch geen CC mee, hufters !!
Als iedereen klaar is, stappen we weer inde bus om terug te gaan naar onze hostels. Helaas loopt het niet alleemaal heel soepel, slecht weer en een ongeluk in de bergen, Hetg kost mij 4 uur voordat ik terug ben in mijn hostel. Ben bekaf, Ik laat m'n schatje weten dat ik nog leef, ze was erg bezorgd !! zoals velen, ik plaats wat op FB, zodat iedereen weet dat ik veilig ben !
Ik om Johnnie tegen en hij wil weten hoe het geweest is, hij vraagt of ik mee wil de kroeg in, ik bedank vriendelijk. Ik kleed me om en ga snel op zoek nar eten, ik ga weer naar de sportsbar en bestel een salade en een biertje, ik hark het naar binnen en ga terug naar mijn kamer, douche nog een keer en pak mijn tas in, morgen ochtend om 5;30 heb ik taxi naar het busstation, waar ik de bus neem naar Monteverde !!!
Weer zo vroeg op...
Ik val in slaap, heel mijn lichaam doet zeer, dat zal morgen niet anders zijn...

  • 19 December 2015 - 13:45

    Mama:

    Je móet wat overhebben voor een beetje avontuur hè! Wat wás het weer spannend! Blij dat je je vleugeltjes omgedaan hebt en dat je zélf, alive and kickin', je verhaal hebt gepost...
    Sterkte met je spierpijn!!! xx

  • 20 December 2015 - 10:49

    Joséke :

    Was weer een heftig verslag, jij kan het goed verwoorden, zie het bijna voor me.
    Gelukkig heb je ook dit avontuur weer zonder kleerscheuren doorstaan. Deze ervaring nemen ze je niet meer af. Nog veel mooie dagen en ervaringen.

  • 20 December 2015 - 20:05

    Joséke :

    Even laten weten dat ADO heeft gewonnen met 4 - 0 van Heerenveen.

  • 23 December 2015 - 07:23

    Bro:

    Kikkuh man.
    Nu kun je als pro Dees meevragen. ... vind ze leuk ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 24 Sept. 2011
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 191744

Voorgaande reizen:

07 December 2015 - 15 Januari 2016

Cigaros en Cervezas in Latijns Amerika!!!

14 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Berlijn, Auschwitz en Praag !!!

04 November 2014 - 29 December 2014

Nieuw Zeeland en terug naar Indonesie !!

05 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Duiken op de Filipijnen !!

15 Oktober 2013 - 03 December 2013

Bangkok, Myanmar en India

16 Oktober 2012 - 28 November 2012

Mijn reis naar Singapore, Maleisie en Indonesie !!

10 Februari 2012 - 18 Februari 2012

Op naar het land van de Samba en carnaval

02 November 2011 - 25 November 2011

Mijn reis naar Vietnam

Landen bezocht: